Desenvolvimento de Aplicativos Android como Estratégia para o Ensino de Lógica de Programação na Educação Básica

  • Ednilson Geraldo Rossil IFSP
  • Janaina Cintra Abib IFSP

Abstract


The computational thinking is the ability to understand, to define, to solve, to automate and to analyze problems in order to propose solutions in a systematic way. This work presents a teaching experience for programming logic through the development of applications for smartphones and enfolded the development of computational thinking using algorithms and the App Inventor tool. The experience results indicate that the teaching of programming logical is quite important in schools, both for the development of computational thinking as to support to learning of the fundamental contents in basic education.

References

Bocconi, S.; Chioccariello, A.; Dettori, G.; Ferrari, A.; Engelhardt, K. (2016). Developing Computational Thinking in Compulsory Education.

Costa, R. D. A., Webber, C. G., Affeldt, B. B., Werle, C., Nunes, J., Reis, K. R. Desenvolvimento e avaliação de aplicativos para dispositivos móveis por professores da Educação Básica. SCIENTIA CUM INDUSTRIA, Caxias do Sul, V. 7, N. 1, PP. 27 32, 2019.

Egido, S. V., Santos, L. M., Andreetti, T. C., Freitas, L. K. M., Basso, S. J. L. O Uso de Dispositivos Móveis em Sala de Aula: Possibilidades com o App Inventor. Proceedings of the III Congress on Technology in Education. Fortaleza, Brasil, 2018. p. 289-301.

Ferreira, A. M., Lima, J. F., Oliveira, D. P., Costa, L. C., Nunes, E. R. Aprendendo Lógica de Programação de Maneira Lúdica. In: Anais do XI Simpósio de Informática 2019, IFNMG – Campus Januária, 2019.

Leite, B. S. M-learning: o uso de dispositivos móveis como ferramenta didática no Ensino de Química. Revista Brasileira de Informática na Educação, [S.l.], v. 22, n. 03, p. 55, dez. 2014. ISSN 2317-6121.

Medeiros, G. A. S., Bergmann, J. C. F., Wangenheim, C. G. V. Práticas pedagógicas com o desenvolvimento de aplicativos para dispositivos móveis por estudantes da Educação Básica. Textura – Revista de Educação e Letras, v. 22, n. 49, 2020. ISSN: 2358-0801. DOI: https://doi.org/10.17648/textura-2358-0801-22-5052.

MIT (2023) App Inventor – about us. Disponível em [link]. Acesso em: jun. de 2023.

Pimentel, N. M. As políticas públicas para as tecnologias de informação e comunicação e educação a distância no Brasil. In: Educação em foco, Juiz de Fora, 2013. v.17, n.2. p. 83-102.

Rodrigues, L. R., Souza, F. V. C. Paiva, F. O Ensino de Computação no Ensino Médio integrado à Educação Profissional: aliando App Inventor e BYOD. 2017. 27 f. Trabalho de Conclusão de Curso, Departamento de Ciências Exatas, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), 2017.

SBC. Diretrizes para ensino de Computação na Educação Básica. 2018. Disponível em: [link]. Acesso em: jun. de 2023.
Published
2023-11-06
ROSSIL, Ednilson Geraldo; ABIB, Janaina Cintra. Desenvolvimento de Aplicativos Android como Estratégia para o Ensino de Lógica de Programação na Educação Básica. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 29. , 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 65-75. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2023.233703.