O Almanaque da Marquesa: Dever de Casa Desplugado e Gamificado para Pensar Computacionalmente e Programar

  • Márcia Gonçalves de Oliveira IFES
  • Genildo Ronchi Secretaria Municipal de Educação de Vitória
  • Viviane Kycila Bello Ferreira IFES
  • Maria Alice Ribeiro Dias IFES
  • Juliana Cristina dos Santos de Andrade IFES

Abstract


The Marquise’s Almanac is a didactic resource of the hybrid course on Computational Thinking and Programming of the Lovelace’s Court Program aimed at the technological initiation of girls. The idea emerged as an unplugged and gamified alternative to improve the performance of students who did not have a computer at home and were at a disadvantage in acquiring ”titles of nobility” that represent levels of performance in the Lovelace’s Court course. The almanac aims to encourage extra-class problem solving practice, facilitate programming learning and stimulate the desire to think computationally even without the aid of a computer. The first applications of the almanac in public schools had as main results the increase in the percentage of students with the highest titles of nobility of the Court (marquises and duchesses), the perception in schools that students were happier and more successful in learning.

References

Brackmann, C. P., Román-González, M., Robles, G., Moreno-León, J., Casali, A., and Barone, D. (2017). Development of computational thinking skills through unplugged activities in primary school. In Proceedings of the 12th workshop on primary and secondary computing education, pages 65–72.

França, R. and Tedesco, P. (2019). Sertão. bit: Um livro-jogo de difusão do pensamento computacional. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, volume 8, page 278.

Junior, P. (2020). Pensamento computacional e tecnologias: reflexões sobre a educação no século XXI. Educs, Caxias do Sul, RS, Brasil.

Kaplún, G. (2003). Material educativo: a experiência de aprendizado. Comunicação & Educação, (27):46–60.

Kapp, K. M. and Defelice, R. A. (2019). Microlearning: Short and sweet. American Society for Training and Development.

Medeiros, S. R., Martins, C. A., and Madeira, C. A. (2020). Contextualizando as atividades desplugadas para aumentar o engajamento das crianças. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 1543–1552. SBC.

Oliveira, M. G., da Silva, M. F., and Rodrigues, C. B. (2022). Curso híbrido baseado em moocs de lovelace e oficinas presenciais para aprendizagem ativa e nobre de pensamento computacional e programação. In Anais do XXVIII Workshop de Informática na Escola, pages 179–188. SBC.

Rodrigues, A. N. and de Oliveira Lopes, R. H. (2017). Proposta e adaptação de atividades desplugadas para o ensino de computação na educação básica. In Anais do XXV Workshop sobre Educação em Computação. SBC.

Sampaio, C. M., Venturini, M. A. D., and Borges, V. (2020). Incentivos à participação feminina na área da ciência da computação. Revista Alomorfia, 4(2):25–44.

Santos, C. and Nunes, M. A. S. N. (2019). Abordagem desplugada para o estímulo do pensamento computacional de estudantes do ensino fundamental com histórias em quadrinhos. In Anais do Workshop de Informática na Escola, volume 25, pages 570–579.

Soares, L. M., Trentin, M. A. S., and Teixeira, A. C. (2022). A computação desplugada aliada à educação básica: Uma revisão sistemática da literatura brasileira. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista – ENCITEC, 12(3):118–130.

Tsarava, K., Moeller, K., Pinkwart, N., Butz, M., Trautwein, U., and Ninaus, M. (2017). Training computational thinking: Game-based unplugged and plugged-in activities in primary school. In European conference on games based learning, pages 687–695. Academic Conferences International Limited.
Published
2023-11-06
OLIVEIRA, Márcia Gonçalves de; RONCHI, Genildo; FERREIRA, Viviane Kycila Bello; DIAS, Maria Alice Ribeiro; ANDRADE, Juliana Cristina dos Santos de. O Almanaque da Marquesa: Dever de Casa Desplugado e Gamificado para Pensar Computacionalmente e Programar. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 29. , 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 119-128. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2023.234316.