Programação e Computação em Cluster: Um Relato de Experiência na Educação Profissional Técnica em Informática

  • Helder Daniel de Azevedo Dias UFPA
  • Josivaldo de Souza Araújo UFPA

Abstract


Computer clusters have become a sustainable and low cost option in the development of High Performance Architectures, and an incentive in the teaching and learning process of Parallel Programming. Thus, this paper reports an experience experienced by students of technical courses in Informatics and Computer Maintenance of Federal Institute of Pará (IFPA) – Abaetetuba Campus. The objective of the workshop was to present to the students the possibility of developing a parallel architecture, a cluster of the type Beowulf, with traditional equipment that could be used, also, to introduce Parallel Programming fundamentals with writing code using OpenMP and OpenMPI. The results were exciting, as the students emphasized the importance of this type of training in their curricular matrices, in addition to highlighting and understanding, clearly and objectively, concepts of Green IT, Architecture and Parallel Programming.

References

ACM and IEEE-CS (2020). Computing Curricula: Paradigms for Global Computing Education.

Almeida Jr, R.; Farias, H.; Saavedra, M.; Araújo, J., (2021). Metodologias de Ensino na Programação Paralela com Placas Gráficas: Uma Revisão Sistemática da Literatura. In. XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), p. 1243- 1252, Congresso on-line. DOI: 10.5753/sbie.2021.218451

Almeida Jr., R.; Araújo, J. S., (2022). Uma Avaliação do uso das Placas Gráficas no Ensino da Programação Paralela nos Cursos de Computação no Brasil. In Anais do XXX Workshop sobre Educação em Computação (WEI), p. 357–368, Niterói – RJ.

CNE/CEB (2020). Resolução nº 2. In Diário Oficial da União, 21 de dezembro de 2020. Seção 1, pp. 170.

Dias, H. D. de A; Araújo, J. de S. (2022); Uma Avaliação do Ensino da Programação e da Introdução dos Conceitos de Computação de Alto Desempenho nos Cursos Técnicos de Informática: Um Estudo de Caso em um Instituto Federal no Interior do Pará. In 19th Internacional Conference in Information Systems and Technology Management (CONTECSI). São Paulo – SP. DOI: 10.5748/19CONTECSI/PSE/EDU/6932

Martins, G. (2020); Avaliação do Uso de Desafios no Aprendizado de Programação Paralela. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-graduação em Ciências da Computação e Matemática Computacional, Instituto de Ciências Matemáticas e de Computação. Universidade de São Paulo.

Santos Jr., M. F., Silva, S. A. (2020), Mostra de Ideias: Aplicação de uma Metodologia Gamificada e Baseada em Problemas no curso de Sistemas de Informação da Universidade do Estado de Mato Grosso In XXVII Workshop sobre Educação em Computação (WEI). p. 151-155. Cuiabá – MT.

Zorzo, A. F.; Nunes, D.; Matos, E.; Steinmacher, I.; Araujo, R. M. de; Correia, R.; Martins, S. (2017). Referenciais de Formação para os Cursos de Graduação em Computação. In Sociedade Brasileira de Computação (SBC).
Published
2023-11-06
DIAS, Helder Daniel de Azevedo; ARAÚJO, Josivaldo de Souza. Programação e Computação em Cluster: Um Relato de Experiência na Educação Profissional Técnica em Informática. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 29. , 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 182-191. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2023.234370.