Aprendendo Lógica de Programação Desenvolvendo Jogos Digitais: Um Relato de Experiência
Abstract
The insertion of Computing in Education has been widely discussed in recent years. However, digital inclusion in schools still faces obstacles, such as a need for more resources and teacher preparation. In particular, developing computational thinking and learning programming are essential for all students. Therefore, it is necessary to promote integration initiatives and public policies that encourage digital inclusion in schools and the teaching of Computing concepts, in particular, programming. In this context, we present an experience report on teaching programming logic through the development of digital games, emphasizing the main results achieved and the difficulties and limitations faced while implementing activities using this approach.
References
Brackmann, C. P. (2017). Desenvolvimento do pensamento computacional através de atividades desplugadas na educação básica.
Brackmann, C. P., Casali, A., Barone, D. A. C., and Hernández, S. (2016). Pensamento computacional: Panorama nas américas. XVIII Simpósio Internacional de Informática Educativa, SIIE, 2016:197.
Cani, J. B., Sandrini, E. G. C., Soares, G. M., and Scalzer, K. (2020). Educação e covid-19: a arte de reinventar a escola mediando a aprendizagem “prioritariamente” pelas tdic. Revista Ifes Ciência, 6(1):23–39.
da Silva Neto, S. R., Santos, H. R. M., de Souza, A. A., and dos Santos, W. O. (2013). Jogos educacionais como ferramenta de auxílio em sala de aula. In Anais do XIX Workshop de Informática na Escola, pages 130–139. SBC.
de Jesus Gomes, F., Souza, G. R., Pereira, M. C. F., Dias, S. R., and da Cruz, A. R. (2022). Introdução a programação através do desenvolvimento de jogos digitais. Revista PET Brasil, 1(01):44–54.
de Sena, S., Schmiegelow, S. S., do Prado, G. M., de Sousa, R. P. L., and Fialho, F. A. P. (2016). Aprendizagem baseada em jogos digitais: a contribuição dos jogos epistêmicos na geração de novos conhecimentos. RENOTE, 14(1).
Dias, G. A. and de Alencar Cavalcante, R. (2017). As tecnologias da informação e suas implicações para a educação escolar: uma conexão em sala de aula. Revista de pesquisa interdisciplinar, 1(Esp).
Huizinga, J. (2020). Homo ludens. Editora Perspectiva SA.
Hussein, M. H., Ow, S. H., Cheong, L. S., Thong, M.-K., and Ebrahim, N. A. (2019). Effects of digital game-based learning on elementary science learning: A systematic review. IEEE Access, 7:62465–62478.
McGonigal, J. (2011). Reality is broken: Why games make us better and how they can change the world. Penguin.
Oliveira, M., Dantas, A., and Neto, I. (2019). Computação plugada: Um aplicativo android para apoiar a aplicação de exercícios de computação desplugada. In Anais do XXVII Workshop sobre Educação em Computação, pages 493–502. SBC.
Oliveira, P., Marques, J., Cavalheiro, S., Foss, L., Reiser, R., Du Bois, A., Piana, C., and Mazzini, A. R. (2021). Jogo de rpg para o desenvolvimento de habilidades do pensamento computacional no ensino fundamental. In Anais do XXIX Workshop sobre Educação em Computação, pages 41–50. SBC.
Otto, P. A. et al. (2016). A importância do uso das tecnologias nas salas de aula nas séries iniciais do ensino fundamental i.
Pischetola, M. (2019). Inclusão digital e educação: a nova cultura da sala de aula. Editora Vozes Limitada.
Rodriguez, C. L., Zem-Lopes, A. M., Marques, L., and Isotani, S. (2015). Pensamento computacional: transformando ideias em jogos digitais usando o scratch. In Anais do XXI Workshop de Informática na Escola, pages 62–71. SBC.
Rupp, A. A., Gushta, M., Mislevy, R. J., and Shaffer, D. W. (2010). Evidence-centered design of epistemic games: Measurement principles for complex learning environments. The Journal of Technology, Learning and Assessment, 8(4).
Schreier, J. (2018). Sangue, suor e pixels: Os dramas, as vitórias e as curiosas histórias por trás dos videogames. HarperCollins Brasil.
Silva, R. R., Rivero, L., and dos Santos, R. P. (2021). Programse: Um jogo para aprendizagem de conceitos de lógica de programação. Revista Brasileira de Informática na Educação, 29:301–330.
Valle, P. H. D., Rocha, R. V., and Maldonado, J. C. (2017). Testing game: An educational game to support software testing education. In Proceedings of the XXXI Brazilian Symposium on Software Engineering, pages 289–298.
Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3):33–35.
