Robótica Educacional e Internet das Coisas como Ferramentas de Transformação Social
Abstract
This article reports on the implementation of face-to-face courses to train 381 students in the last two years of elementary school in municipal and state schools, through practical classes in the scope of Educational Robotics and the Internet of Things. The objective of the proposed training courses is to introduce the concepts of Applied Programming in a playful way, using the maker culture. Thus, it is possible to stimulate logical reasoning, creativity, collaboration through teamwork, student autonomy; in addition to promoting digital inclusion, interdisciplinarity through the application of theory seen in school, also generating interest in areas related to STEAM, promoting social transformation through Education.
References
Cunha, R. DA C., et al. (2023). A robótica educacional: ferramenta interdisciplinar na aquisição do conhecimento. Brazilian Journal of Development, 7(3), 27786-27796.
Filho, M. DOS S., et al. (2012). Robótica Educacional Com Material Reciclável: a Inserção De Tecnologias Em Baixo Custo Nas Escolas Públicas Do Ceará. Mostra Nacional de Robótica (MNR), 1-6.
INEP. (2023). Pisa 2021 terá foco em matemática. Recuperado de [link].
Lopes, L., et al. (2015). A robótica educacional como ferramenta multidisciplinar: um estudo de caso para a formação e inclusão de pessoas com deficiência. Revista Educação Especial, 28(53), 735-749.
MEC. (2023). Pisa 2018 revela baixo desempenho escolar em Leitura, Matemática e Ciências no Brasil. Recuperado de [link].
Melo, I. J. R., Miranda, A. S., & Elisiario, L. S. (2018). A Robótica como Ferramenta Facilitadora na Educação de Pessoas com Neurodiversidade. V Congresso Paraense De Educação Especial.
Molitor, M., & Carginin, C. (2018). A Robótica como Ferramenta Interdisciplinar no Ensino da Matemática. Encontro Paranaense de Tecnologia na Educação Matemática, 2018.
Moreira, I. de C. (2006). A inclusão social e a popularização da ciência e tecnologia no Brasil. Revista Inclusão Social, 1(2). Recuperado de [link].
Neto, J. J. F., & Bertagnolli, S. C. (2021). Robótica educacional e formação de Professores: Uma revisão sistemática da literatura. Revista Novas Tecnologias na Educação, 19(1), 423-432. DOI: 10.22456/1679-1916.118532. Recuperado de [link].
PISA. (2023). PISA 2021 Quadro Conceitual de Matemática. Recuperado de [link].
Rossi, M. L., & Aragón, R. (2022). Iniciação à robótica educacional com estudantes do 9º ano do Ensino Fundamental: um relato de experiência. In Workshop de Informática Na Escola, 28, 221-230. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2022.225802
Silva, P. I. S., Lopes, R. R. L., Neto, A. C. Q., Pereira, R. I. S., & Jucá, S. C. S. (2012). Robótica Educacional como Ferramenta Interdisciplinar: Desenvolvendo uma Consciência Tecnológica em Escolas Públicas. Mostra Nacional de Robótica (MNR), 2-5. Recuperado de [link].
Silva, J., Oliveira, L., & Silva, A. (2019). Meninas na computação: uma análise inicial da participação das mulheres nos cursos de sistemas de informação do estado de alagoas. In Anais do XXVII Workshop sobre Educação em Computação, 444–452. SBC.
Soares, L. M., et al. (2010). Aplicação de Novos Meios Tecnológicos – Criação de Robôs de Baixo Custo para o Desenvolvimento da Robótica Educacional nas Escolas Públicas. Enciclopédia Biosfera, 6, 1-7.
