Codificando ideias - HTML & CSS na prática para iniciantes: Um Relato de Experiência e lições aprendidas
Abstract
With technological advances, Information Technology (IT) professionals must possess, in addition to technical knowledge, interpersonal skills such as teamwork, proactivity, and communication. To seek training and alignment with the current environment of the labor market, this work reports the experience of running an HTML and CSS course that simulates the real challenges experienced by IT professionals to academic students. Data collected through an online questionnaire were analyzed qualitatively and quantitatively. The results show that students felt motivated to deliver the requested activities and liked the applied teaching methodology.
References
CORBIN, J. and STRAUSS, A. Basics of Qualitative Research: Techniques And Procedures for Developing Grounded Theory. Sage Publications, 2007.
MATIAS, C.; BEZERRA, C.; COUTINHO, E. Ensino remoto de programação em java para estudantes do ensino técnico utilizando tablets: Um relato de experiência. In: SBC. Anais do III Simpósio Brasileiro de Educação em Computação. [S. l.], 2023. p. 184–193.
MCAULEY, E., WRAITH, S., DUNCAN, T. Self-efficacy, perceptions of success, and intrinsic motivation for exercise. Journal of Applied Social Psychology, v. 21, n. 2, p. 139-155, 1991.
REIS DA SILVA, T.; SILVA BARROS, I.; DA SILVA SOUSA, L. K.; LOPES DAMASCENO SÁ, A.; MACIEL SILVA, A. F.; SOUSA ARAUJO, M. C.; DA SILVA ARANHA, E. H. Um mapeamento sistemático sobre o ensino e aprendizagem de programação. Revista Novas Tecnologias na Educação (RENOTE), Porto Alegre, v. 19, n. 1, p. 156–165, 2021.
RIBEIRO DOS SANTOS JÚNIOR, F.; ROUSY DIAS RICARTE, D. Um retrato sobre o ensino do Pensamento Computacional em anos finais do Ensino Fundamental no Sertão Paraibano. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 18, n. 1, 2020.
ROMES DA SILVA FILHO, F.; FERREIRA COUTINHO, E. Uma análise qualitativa sobre as disciplinas de fundamentos de programação e estrutura de dados com grounded theory. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 19, n. 1, p. 554–563, 2021.
RYAN, R. M., KOESTNER, R., DECI, E. L. Ego-involved persistence: When free-choice behavior is not intrinsically motivated. Motivation and emotion, v. 15, n. 3, p. 185-205, 1991.
SCHOTS, M.; SANTOS, R.; MENDONÇA, A.; WERNER, C. Elaboração de um survey para a caracterização do cenário de educação em engenharia de software no brasil. Anais do II Fórum de Educação em Engenharia de Software, XXIII Simpósio Brasileiro de Engenharia de Software, p. 57–60, 2009.
TONHÃO, S. d. F.; SOUZA, S. M. Andressa de; PRATES, J. M. Uma abordagem prática apoiada pela aprendizagem baseada em projetos e gamificação para o ensino de engenharia de software. p. 143–151, 2021.
