Ensino do Ciclo PDCA com o Minecraft Education nos cursos de Aprendizagem Profissional
Abstract
This article presents a study that investigated the use of Minecraft Education associated with the PDCA cycle as a game-based learning strategy in the context of professional training. The study involved 19 students from the Professional Learning Qualification in Administrative Services course and a professor. Participants were divided into teams and used the Minecraft Education platform to build the institution’s building, following the steps of the PDCA cycle. Questionnaires were applied to students to collect their perceptions about the use of Minecraft Education, the benefits and challenges faced in applying the PDCA cycle. The results indicated a positive receptivity from students regarding the use of Minecraft Education, highlighting creativity, collaboration and engagement. Students acquired relevant skills such as critical thinking, problem solving and teamwork.References
de Sena, S., Schmiegelow, S. S., do Prado, G. M., de Sousa, R. P. L., and Fialho, F. A. P. (2016). Aprendizagem baseada em jogos digitais: a contribuição dos jogos epistêmicos na geração de novos conhecimentos. RENOTE, 14(1).
DECHAMPS, T. A. G. (2021). Prof. miner: uma proposta do uso do minecraft education como estratégia para educação ambiental. Master’s thesis, Universidade Federal de Pernambuco.
Gee, J. P. (2003). What video games have to teach us about learning and literacy. Computers in entertainment (CIE), 1(1):20–20.
Karsenti, T. and Bugmann, J. (2017). Exploring the educational potential of minecraft: The case of 118 elementary-school students. International Association for Development of the Information Society.
Kiili, K. (2005). Digital game-based learning: Towards an experiential gaming model. The Internet and higher education, 8(1):13–24.
Lee, J. J. and Hammer, J. (2011). Gamification in education: What, how, why bother? Academic exchange quarterly, 15(2):146.
Pacheco, A. P. R., Salles, B. W., Garcia, M. A., and Possamai, O. (2012). O ciclo pdca na gestão do conhecimento: uma abordagem sistêmica. PPGEGC–Universidade Federal de Santa Catarina–Programa de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento–apostila, 2.
Paiva, C. A. and Tori, R. (2017). Jogos digitais no ensino: processos cognitivos, benefícios e desafios. XVI Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, pages 1–4.
Prensky, M. (2003). Digital game-based learning. Computers in Entertainment (CIE), 1(1):21–21.
Shaffer, D. W. and Gee, J. P. (2006). How computer games help children learn. Springer.
Silva, R. J. R. d. (2019). Gamificação no Ensino da Gestão – O caso das Unidades Curriculares de Contabilidade e do Marketing. Tese para obtenção do grau de doutor em gestão (3º ciclo de estudos), Universidade da Covilhã, Covilhã.
Squire, K. (2006). From content to context: Videogames as designed experience. Educational researcher, 35(8):19–29.
DECHAMPS, T. A. G. (2021). Prof. miner: uma proposta do uso do minecraft education como estratégia para educação ambiental. Master’s thesis, Universidade Federal de Pernambuco.
Gee, J. P. (2003). What video games have to teach us about learning and literacy. Computers in entertainment (CIE), 1(1):20–20.
Karsenti, T. and Bugmann, J. (2017). Exploring the educational potential of minecraft: The case of 118 elementary-school students. International Association for Development of the Information Society.
Kiili, K. (2005). Digital game-based learning: Towards an experiential gaming model. The Internet and higher education, 8(1):13–24.
Lee, J. J. and Hammer, J. (2011). Gamification in education: What, how, why bother? Academic exchange quarterly, 15(2):146.
Pacheco, A. P. R., Salles, B. W., Garcia, M. A., and Possamai, O. (2012). O ciclo pdca na gestão do conhecimento: uma abordagem sistêmica. PPGEGC–Universidade Federal de Santa Catarina–Programa de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento–apostila, 2.
Paiva, C. A. and Tori, R. (2017). Jogos digitais no ensino: processos cognitivos, benefícios e desafios. XVI Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, pages 1–4.
Prensky, M. (2003). Digital game-based learning. Computers in Entertainment (CIE), 1(1):21–21.
Shaffer, D. W. and Gee, J. P. (2006). How computer games help children learn. Springer.
Silva, R. J. R. d. (2019). Gamificação no Ensino da Gestão – O caso das Unidades Curriculares de Contabilidade e do Marketing. Tese para obtenção do grau de doutor em gestão (3º ciclo de estudos), Universidade da Covilhã, Covilhã.
Squire, K. (2006). From content to context: Videogames as designed experience. Educational researcher, 35(8):19–29.
Published
2023-11-06
How to Cite
RODRIGUES, Juliano Zelinka; BATISTA, Esteic Janaina Santos.
Ensino do Ciclo PDCA com o Minecraft Education nos cursos de Aprendizagem Profissional. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 29. , 2023, Passo Fundo/RS.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2023
.
p. 562-572.
DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2023.235083.
