Análise da Perspectiva de Vida Propiciada pela Inserção da Robótica no Ambiente Educacional dos Alunos do Projeto Robot em Ação

  • Paulo G. G. Queiroz UFERSA
  • Laura C. C. Rodrigues UFERSA
  • Silvio R. Fernandes UFERSA

Abstract


Among the teaching methodologies that have been gaining ground in the school environment, Educational Robotics (ER) stands out, because is capable of providing technological insertion in a practical way and improving the teaching dynamics in the classroom. Aiming at disseminating ER, the Federal Rural University of the Semi-arid Region, in partnership with Petrobras, developed the extension project Robot em Ação, whose objective was to introduce ER to public schools in the municipality of Mossoró (RN). In this project, participants went through the technological insertion process, with classes that used ER as a teaching methodology. In this way, this article presents the report of this project in addition with the analysis of the life perspective of the students, before and after their participation in the project. The results obtained highlight the benefits of educational robotics and the positive impact offered by the project in the lives of these students.

References

Brasil (2022). Computação Complemento à BNCC. Ministério da Educação. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base

Silva, Maria Aparecida; Oliveira, Márcia. (2019) A Robótica Educacional na Perspectiva das Metodologias Ativas. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 25. Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 1289-1293. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.1289.

Qedu: Use dados, Transforme a educação(2022). Disponível em: https://qedu.org.br/municipio/2408003-mossoro. Acesso em: 01 de setembro de 2023.

Vilhete, João et al. (2002) Uma abordagem prático-pedagógica para o ensino de robótica em ciência e engenharia de computação. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). P. 428-439.

Zilio, Charlene. (2022) Robótica educacional no ensino fundamental I: perspectivas e práticas voltadas para a aprendizagem da Matemática. Dissertação (Pós-Graduação em Educação em Ciências) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRS. Disponível em <https://lume.ufrgs.br/handle/10183/210389>. Acesso em: 05 junho de 2023.
Published
2023-11-06
QUEIROZ, Paulo G. G.; RODRIGUES, Laura C. C.; FERNANDES, Silvio R.. Análise da Perspectiva de Vida Propiciada pela Inserção da Robótica no Ambiente Educacional dos Alunos do Projeto Robot em Ação. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 29. , 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 573-582. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2023.235108.