Computação Física: Uma Proposta de Livro para a Formação de Professores Utilizando Arduino e PictoBlox
Abstract
With the publication of the Norms on Computing in Basic Education (NCEB) and the National Policy on Digital Education (PNED), Computing Education began to present new challenges and possibilities regarding the teaching of Computing in Brazilian Basic Education. Among them, it will be necessary to develop accessible didactic materials, with a view to providing initial and continuing training for teachers, to put these new skills and competences into practice. In this sense, this article presents a proposal for a textbook on Physical Computing, with a set of practical activities that involve the programming of 20 sensors and components, through the Arduino microcontroller and the PictoBlox programming environment.
References
ARM (2020). MKR Projects for Schools. https://bit.ly/41zWRLj. [Online; Acesso em: 01-Mar-2023].
Brasil (2022). Parecer CNE/CEB nº 2/2022, aprovado em 17 de fevereiro de 2022. https://bit.ly/3Zy154o. [Online; Acesso em: 01-Mar-2023].
Brazileiro, R. B. (2013). tAMARINO: uma abordagem visual para prototipagem rápida em computação física/ricardo borges brazileiro. Master’s thesis, Universidade Federal de Pernambuco.
Cavalcante, M. A. and Santos, E. M. F. (2021). Eletrônica criativa: Uma estratégia metodológica para o ensino e aprendizagem de conceitos de eletricidade e/ou eletrônica na modalidade híbrida de ensino: Introdução. Revista Brasileira de Ensino de Física, 43.
CNE (2019). Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica. Resolução CNE/CP Nº 2, de 20 de dezembro de 2019. https://bit.ly/3ij42Ci. [Online; Acesso em: 01-Mar-2023].
Code.Org (2023). Micro:bit Physical Computing Fundamentals. https://bit.ly/3ZBfhK1. [Online; Acesso em: 01-Mar-2023].
Costa Junior, A. d. O. and Anglada-Rivera, J. (2022). Pensamiento computacional: Reflexiones sobre la formación inicial docente en Brasil. In II Seminario Iberoamericano de Pensamiento Computacional. México: Xalapa – Veracruz.
Culkin, J. and Hagan, E. (2019). Aprenda eletrônica com Arduino: Um guia ilustrado de eletrônica para iniciantes. Novatec Editora.
DesPortes, K. S. (2018). Physical computing education: Designing for student authorship of values-based learning experiences. PhD thesis, Georgia Institute of Technology.
Grover, S. (2020). Computer Science in K-12: An A-To-Z Handbook on Teaching Programming. Editora Edfinity.
NCEB (2022). Normas sobre Computação na Educação Básica – Complemento à BNCC. Conselho Nacional de Educação. https://bit.ly/3H2plU7. [Online; Acesso em: 01-Mar-2023].
O’Sullivan, D. and Igoe, T. (2004). Physical computing: sensing and controlling the physical world with computers. Course Technology Press.
PNED (2023). Política Nacional de Educação Digital (PNED). Lei Nº 14.533, de 11 de janeiro de 2023. https://bit.ly/3kEmfis. [Online; Acesso em: 01-Mar-2023].
Przybylla, M. and Romeike, R. (2017). The nature of physical computing in schools: Findings from three years of practical experience. In Proceedings of the 17th Koli Calling International Conference on Computing Education Research, pages 98–107.
Santana, B. L., Araujo, L. G. J., and Bittencourt, R. A. (2020). Computação e Sociedade : Livro do Professor. Edição do Autor, Feira de Santana, 1 edition. https://sites.google.com/view/computacaofundamental/oitavoano.
Santos, E. M. F., Sacay, M. N., Cavalcante, M. A., and Freitas, J. A. A. (2021). Práticas para aprendizagens híbridas e interdisciplinares envolvendo criação, inventividade e computação física. SME/COPED, São Paulo. https://bit.ly/3J6p2dM. [On-line; Acesso em: 01-Mar-2023].
Valenzuela, J. (2022). Rev Up Robotics: Real-World Computational Thinking in the K–8 Classroom. International Society for Technology in Education.
Zanetti, H. A. P., Borges, M. A. F., and Ricarte, I. L. M. (2023). Comfapoo: Método de ensino de programação orientada à objetos baseado em aprendizagem significativa e computação física. Revista Brasileira de Informática na Educação, 31:01–30.
