Reflexões acerca do processo de inovar docente: uso de recursos tecnológicos abertos na construção colaborativa
Abstract
This article presents a pedagogical strategy involving peer collaboration and the use of open technological resources in favor of reflections on the process of teacher innovation. From an exploratory research, of qualitative nature, individual and collective activities are contextualized, within an online continuing education for university teachers. The exchanges and discussions generated enabled a rethinking of teaching practice and an initial analysis of key elements in the search for pedagogical innovation.References
Audy, J. (2020) “Os 3 C´s da inovação em ambientes turbulentos”. Porto Alegre, Zero Hora, 12 de setembro.
British Design Council. (2005) “The double Diamond: a universally accepted depiction of the design process”.
Brown, T. (2008) “Design thinking”. In Harvard business review, v. 86, n. 6, p. 84.
Carvalho, M. J. S.; Nevado, R. A.; Menezes, C.S. (2007) “Arquiteturas Pedagógicas para Educação a Distância”. In: Nevado. R. A.; Carvalho, M. J. S. e Menezes, C. S. (Org.). Aprendizagem em Rede na Educação a Distância: Estudos e Recursos para Formação de Professores. Porto Alegre: Ricardo Lenz.
Filatro, A.; Cavalcanti, C. C. (2018) “Metodologias inov-ativas na educação presencial, a distância e corporative”. 1 ed. São Paulo: Saraiva Educação.
Filho, P. D. (2022) “Losango profissional”. São Paulo, Instagram, @pauloduartefilho.
Goldberg, D. E.; Somerville, M. (2014) “A whole new engineer. The coming revolution in Engineering Education”. Douglas MI: Threejoy.
Henriksen, D.; Gretter, S.; Richardson, C. (2020) “Design thinking and the practicing teacher: Addressing problems of practice in teacher education”. In Teaching Education, v. 31, n. 2, p. 209-229.
Koehler, M.; Mishra, P. (2009) “O que é conhecimento tecnológico pedagógico do conteúdo (TPACK)?”. In Questões contemporâneas em tecnologia e formação de professores , v. 9, n. 1, pág. 60-70.
Leite, C.; Zabalza, M. (2012) “Ensino superior: inovação e qualidade na docência”. In Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Porto.
Major, J. et al. (2020) “Pedagogical Innovation in Higher Education: defining what we mean”. In International Journal of Innovative Teaching and Learning in Higher Education (IJITLHE), v. 1, n. 3, p. 1-18.
Meyer, P.; Vosgerau, D. S. R.; Borges, C. (2018) “Colaboração entre pares em programas de desenvolvimento profissional docente”. In Práxis Educativa, v. 13, n. 2, p. 312-329.
Michels, A. B.; Danilevicz, A. M. F.; Aragón, R. (2022) “Heurísticas para inovar na prática docente: uso das tecnologias digitais em prol da construção de estratégias pedagógicas”. In Renote, v. 20, n. 2, pages 22-31.
Michels, A. B.; Danilevicz, A. M. F.; Aragón, R. (2022) “Design Thinking no desenvolvimento profissional docente: um olhar para a construção de estratégias pedagógicas com uso de tecnologias”. In Anais do XXVIII Workshop de Informática na Escola, SBC, pages 253-263.
Neck, H.; Brush, C. (2012) “Idealab”. Symposium for Entrepreneurship Educators. Wellesley/MA: Price Babson.
Nóvoa, A. (2020) “Formação de professores em tempo de pandemia”. Instituto Yungo.
Oliveira, R. M.; Corrêa, Y.; Morés, A. (2020) “Ensino remoto emergencial em tempos de covid-19: formação docente e tecnologias digitais”. In Revista internacional de formação de professores, volume 5, p. 1-18.
Piaget, J. (1985) “O possível e o necessário: evolução dos possíveis na criança”. Porto Alegre, Artes Médicas.
Walder, A. M. (2017) “Pedagogical Innovation in Canadian higher education: Professors’ perspectives on its effects on teaching and learning”. In Studies in Educational Evaluation, v. 54, p. 71-82.
_______. (2014) “The concept of pedagogical innovation in higher education”. In Education Journal, v. 3, n. 3, p. 195-202.
Yin, R. K. (2016) “Pesquisa qualitativa do início ao fim”, Porto Alegre, RS: Penso.
Zabalza, M. A. (2004) “O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas”. Porto Alegre: Artmed, 239 p.
_______. (2003) “Innovación en la Enseñanza Universitaria”. In Contextos Educativos Revista de Educación, Logroño, n. 6, p. 113-136.
British Design Council. (2005) “The double Diamond: a universally accepted depiction of the design process”.
Brown, T. (2008) “Design thinking”. In Harvard business review, v. 86, n. 6, p. 84.
Carvalho, M. J. S.; Nevado, R. A.; Menezes, C.S. (2007) “Arquiteturas Pedagógicas para Educação a Distância”. In: Nevado. R. A.; Carvalho, M. J. S. e Menezes, C. S. (Org.). Aprendizagem em Rede na Educação a Distância: Estudos e Recursos para Formação de Professores. Porto Alegre: Ricardo Lenz.
Filatro, A.; Cavalcanti, C. C. (2018) “Metodologias inov-ativas na educação presencial, a distância e corporative”. 1 ed. São Paulo: Saraiva Educação.
Filho, P. D. (2022) “Losango profissional”. São Paulo, Instagram, @pauloduartefilho.
Goldberg, D. E.; Somerville, M. (2014) “A whole new engineer. The coming revolution in Engineering Education”. Douglas MI: Threejoy.
Henriksen, D.; Gretter, S.; Richardson, C. (2020) “Design thinking and the practicing teacher: Addressing problems of practice in teacher education”. In Teaching Education, v. 31, n. 2, p. 209-229.
Koehler, M.; Mishra, P. (2009) “O que é conhecimento tecnológico pedagógico do conteúdo (TPACK)?”. In Questões contemporâneas em tecnologia e formação de professores , v. 9, n. 1, pág. 60-70.
Leite, C.; Zabalza, M. (2012) “Ensino superior: inovação e qualidade na docência”. In Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Porto.
Major, J. et al. (2020) “Pedagogical Innovation in Higher Education: defining what we mean”. In International Journal of Innovative Teaching and Learning in Higher Education (IJITLHE), v. 1, n. 3, p. 1-18.
Meyer, P.; Vosgerau, D. S. R.; Borges, C. (2018) “Colaboração entre pares em programas de desenvolvimento profissional docente”. In Práxis Educativa, v. 13, n. 2, p. 312-329.
Michels, A. B.; Danilevicz, A. M. F.; Aragón, R. (2022) “Heurísticas para inovar na prática docente: uso das tecnologias digitais em prol da construção de estratégias pedagógicas”. In Renote, v. 20, n. 2, pages 22-31.
Michels, A. B.; Danilevicz, A. M. F.; Aragón, R. (2022) “Design Thinking no desenvolvimento profissional docente: um olhar para a construção de estratégias pedagógicas com uso de tecnologias”. In Anais do XXVIII Workshop de Informática na Escola, SBC, pages 253-263.
Neck, H.; Brush, C. (2012) “Idealab”. Symposium for Entrepreneurship Educators. Wellesley/MA: Price Babson.
Nóvoa, A. (2020) “Formação de professores em tempo de pandemia”. Instituto Yungo.
Oliveira, R. M.; Corrêa, Y.; Morés, A. (2020) “Ensino remoto emergencial em tempos de covid-19: formação docente e tecnologias digitais”. In Revista internacional de formação de professores, volume 5, p. 1-18.
Piaget, J. (1985) “O possível e o necessário: evolução dos possíveis na criança”. Porto Alegre, Artes Médicas.
Walder, A. M. (2017) “Pedagogical Innovation in Canadian higher education: Professors’ perspectives on its effects on teaching and learning”. In Studies in Educational Evaluation, v. 54, p. 71-82.
_______. (2014) “The concept of pedagogical innovation in higher education”. In Education Journal, v. 3, n. 3, p. 195-202.
Yin, R. K. (2016) “Pesquisa qualitativa do início ao fim”, Porto Alegre, RS: Penso.
Zabalza, M. A. (2004) “O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas”. Porto Alegre: Artmed, 239 p.
_______. (2003) “Innovación en la Enseñanza Universitaria”. In Contextos Educativos Revista de Educación, Logroño, n. 6, p. 113-136.
Published
2023-11-06
How to Cite
MICHELS, Ana Beatriz; DANILEVICZ, Ângela de Moura Ferreira; MESQUITA, Diana Isabel de Araújo; ARAGÓN, Rosane.
Reflexões acerca do processo de inovar docente: uso de recursos tecnológicos abertos na construção colaborativa. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 29. , 2023, Passo Fundo/RS.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2023
.
p. 1324-1330.
DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2023.235224.
