Development of Soft Skills based on activity related to the unplugged section
Abstract
With the insertion of digital technologies in the job market, major changes have occurred, such as the automation of processes, and the emergence of new professions and the professional needs to adapt to this new scenario, in parallel with this, there is a lot of demand in current and future professionals. soft skills well applied to the individual's insertion in the job market and maintaining their presence. Given this scenario, the present work analyzes the application of an unplugged computing activity related to programming and aims to identify whether it is possible to develop/improve soft skills in students.
References
Alves, Pinheiro, L.; Bona. D, S, A. (2023). Ensino de algoritmos através de atividade híbrida, plugada e desplugada. In: WORKSHOP EM ESTRATÉGIAS TRANSFORMADORAS E INOVAÇÃO NA EDUCAÇÃO (WETIE), 1. , 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023. p. 32-41. DOI: 10.5753/wetie.2023.236070.
Alves, P. L.; Nunes, B. N.; Bona, D, S, A. (2023). Testes de mesa atrelados à elaboração de atividades desplugadas com a metodologia do pensamento computacional. Informática na educação: teoria & prática, Porto Alegre, v. 26, n. 1, p. 118–127, 2023. Disponível em: [link]. Acesso em: 16 jun. 2024.
Araújo, R. G. et al. (2022). Lógica de Programação. São Paulo: Escola Estadual de Educação Profissional BNCC (2018) Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: [link], Acesso em: 25 mai 2024.
Bona, A. S. D. B. (2021). O Pensamento Computacional, a resolução de problemas investigativos de matemática e o processo de aprender a aprender. In: BONA, A. S. D. B. (2021). (Des)Pluga: o pensamento computacional atrelado a atividades investigativas e a uma metodologia inovadora. São Paulo: Pragmatha, p. 38-59
Brasil. Resolução nº 1, de 4 de outubro de 2022. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 06 de out 2022. Seção 1, p. 33.
DIAS, C. M. C., 2019. A Indústria 4.0 chama simbiose entre hard skills e soft skills. Disponível em: [link]. Acesso em 07 de jun 2024.
Forbellone, A. L. V, Eberspächer, H. F. (2005) Lógica de Programação a construção de algoritmos e estrutura de dados. 3. Pearson.
Goleman D. (1995). Como desenvolver soft skills. Disponível em: [link]. Acesso em: 10 jun 2024.
Gomes,M, C, P. (2015). Os Benefícios do ensino de linguagem de programação no currículo regular.
Heckman, J. J.; Kautz, T. Hard evidence on soft skills. Labour Economics, v. 19, p. 451-464, 2012. Disponível em: [link]. Acesso em: 07 jun. 2024.
Jamison, D. Leadership and professional development: an integral part of the business curriculum. Business Education Innovation Journal, v. 2, n. 2, p. 102-111, 2010. Disponível em: [link]. Acesso em: 07 jun 2024.
Lopes, H. et al. Estratégias empresariais e competências-chave. Lisboa: Observatório do Emprego e Formação Profissional, 2000.
Mota, Fernanda P. et al. Desenvolvendo o Raciocínio Lógico no Ensino Médio: uma proposta utilizando a ferramenta Scratch. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). 2014. p. 377.
Narciso, P. Fernandes, B. A, Burin, E. R. G, Medeiros, D. M. C. A. G, et al. (2024). IMPORTÂNCIA DA PROGRAMAÇÃO NA EDUCAÇÃO FUNDAMENTAL: PREPARANDO ALUNOS PARA O FUTURO DIGITAL. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciência e Educação - REASE. São Paulo, v.10.n.03.mar.2024.ISSN -2675 –337. Disponível em: [link]. Acesso em: 25 jun 2024.
OECD (2023), PISA 2022 Assessment and Analytical Framework, PISA, OECD, Paris, DOI: 10.1787/dfe0bf9c-en.
Papert, S. A, (1985). Máquina das Crianças: Repensando a escola na era da informática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.
Rao, M. S. (2012). Myths and truths about soft skills, Association for Talent Development, Disponível em: [link] Acesso em: 10 jun. 2024
Santos, D. S. K. K. (2020). O Futuro das Profissões e as Competências Indispensáveis.
UNICEPLAC, Gama, 2020. Disponível em: [link]. Acesso em: 24 jun 2024.
SBC (2017). SBC participa da Audiência Pública da BNCC. Disponível em: [link]. Acesso em: 9 jun. 2024.
Shimasaki, R.; Prado, M. E. B. B. (2021). O Ensino da Programação e o Desenvolvimento do Pensamento Lógico: uma Revisão Sistemática de Literatura. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 197–205, 2021. DOI: 10.17921/2447-8733.2021v22n2p197-205. Disponível em: [link]. Acesso em: 14 ago. 2024.
Sousa, A.; Silva, S.; Raiol, A. A. C.; Sarges, J.; Bezerra, F. (2015). O universo lúdico da programação de computadores com Logo no Ensino Fundamental. p. 18-33, 2015. Disponivel em: [link]. Acesso em: 3 jun 2024.
