InfoGirl: A Decade of Journey Towards Gender Equity in Information Technology in the State of Ceará

Abstract


In recent years, the federal government has expanded the offering of undergraduate courses in the Information Technology area (IT), especially in the countryside of the Brazilian states). However, female representation in these courses remains significantly low, reflecting systemic gender challenges. Thus, in 2014, the project InfoGirl was created at Federal University of Ceará in Quixadá (UFC-Quixadá), aiming to introduce IT area for high school female students. With a decade of its creation, the project aims to promote gender equity in undergraduate IT courses, especially those offered by the federal higher education network in the state. This article aims to present: the educational panorama in IT in Ceará, the history of the InfoGirl project and; the results of a survey conducted with undergraduate students from UFC-Quixadá.
Keywords: Information Technology, Gender Equity, Female Representation, InfoGirl

References

Bezerra, C. I. M., de Souza Macedo, M. A., and de Sousa Lopes, K. C. (2023). Fatores e dificuldades que influenciam na entrada e permanência das mulheres na área de ti. In Anais do XVII Women in Information Technology, pages 148–158. SBC.

Carvalho, L. P., Lima Filho, S., Brandão, M. A., Oliveira, J., Santoro, F. M., and da Silva, M. F. (2023). Não se nasce mulher na computação, torna-se. tornam-se juntas! analisando sete anos de wit. In Anais do XVII Women in Information Technology, pages 205–216. SBC.

Cursino, A. R. and Martinez, J. F. (2021). Análise estatística descritiva e regressão da inserção das mulheres nos cursos de ti nos anos de 2009 a 2018. In Anais do XV Women in Information Technology, pages 21–30. SBC.

de Oliveira Menezes, S. K. and dos Santos, M. D. F. (2021). Gênero na educação em computação no brasil e o ingresso de meninas na area–uma revisão sistemática da literatura. Revista Brasileira de Informática na Educação, 29:456–484.

Fernandes, R. M. M., Rodrigues, A. P. C., da Motta, C. L. R., Marques, C. V. M., and de Oliveira, C. E. T. (2020). Uma experiência com o binômio [ design thinking+ pensamento computacional] para o letramento digital do público feminino através do desenvolvimento de games. In Anais do XIV Women in Information Technology, pages 149–158. SBC.

Funk, C. and Parker, K. (2018). Women and men in stem often at odds over workplace equity: Perceived inequities are especially common among women in science, technology, engineering and math jobs who work mostly with men. DC: Pew Research Center, pages 55–70.

IFCE (2022). Dados abertos-cursos ifce. Acessado em 29 de março de 2024. Insider, B. (2014). Stanford students create codecamp. Acessado em 29 de março de 2024.

Moreira, J. A., Silva, R. M., and Carvalho, M. E. P. (2018). Cenários prospectivos: Uma visão do futuro da presença feminina em cursos de ciência da computação de uma instituição de ensino superior. In Anais do XXVI Workshop sobre Educação em Computação. SBC.

Motogna, S., Alboaie, L., Todericiu, I. A., and Zaharia, C. (2022). Retaining women in computer science: The good, the bad and the ugly sides. In Proceedings of the Third Workshop on Gender Equality, Diversity, and Inclusion in Software Engineering, GE@ICSE ’22, page 35–42, New York, NY, USA. Association for Computing Machinery.

Roza, R. H. (2020). O papel das tecnologias da informação e comunicação na atual sociedade. Ciência da Informação, 49(1).

Santos, V. L. A., Carvalho, T. F. M., and Barreto, M. d. S. V. (2021). Mulheres na tecno logia da informaçao: Histórico e cenário atual nos cursos superiores. In Anais do XV Women in Information Technology, pages 111–120. SBC.

SEDUC-CE (2022). Oferta de cursos nas eeep do estado do ceará. Acessado em 29 de março de 2024.

Silva, J., Oliveira, L., and Silva, A. (2019). Meninas na computação: uma análise inicial da participação das mulheres nos cursos de sistemas de informação do estado de ala goas. In Anais do XXVII Workshop sobre Educação em Computação, pages 444–452. SBC.

Souto, D. C. and Souto, R. C. (2022). Importância das iniciativas de inserção de meni nas e mulheres na área de stem no brasil. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, 8(10):4319–4333.

UFC, P. (2022). Sisu na ufc. Acessado em 29 de março de 2024.

UFC, P. (2024). Sigaa-sistema integrado de gestão de atividades acadêmicas. Acessado em 29 de março de 2024.

UFC-Quixadá (2019). Levantamento das expectativas e interesses dos alunos em relação ao curso. Acessado em 29 de março de 2024.
Published
2024-11-04
LOPES, Ana Lívia; LIMA, Antônia Iana Oliveira; MESQUITA, Cecília; SANTOS, Gabriela; RODRIGUES, Jéssica; PINHEIRO, José Wermyson; BEZERRA, Carla; MENEZES, Viviane. InfoGirl: A Decade of Journey Towards Gender Equity in Information Technology in the State of Ceará. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 30. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 574-585. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2024.242342.