The Transformation of Perceptions about Computing through Participation in Emíli@s Project Workshops

  • Marcia Regina M. C. Hino UTFPR
  • Nádia P. Kozievitch UTFPR
  • Maria Claudia F. P. Emer UTFPR
  • Mariangela G. Setti UTFPR
  • Tainara S. Novaes UTFPR

Abstract


Gender inequality in STEM areas remains an educational and social challenge, in Brazil and worldwide. This study analyzed, in a qualitative way, how the experience of participating in database workshops by elementary school students influences their perceptions of the computing area. The analyzed data suggested that computing can be perceived as meaningful, useful and socially relevant; that well-conducted experiences generate learning, pleasure and empowerment; that the presence of women in didactic mediation is essential for representation; that early contact with the area can awaken lasting interest and future projections; and that the deconstruction of stereotypes is possible, desirable and necessary.

References

Abori. (2024) “Em Direção à equidade de Gênero na pesquisa no Brasil”. Disponível em [link]. Acesso em: 10 de junho de 2025.

Bandura, A. (1978) “Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change”, Advances in Behaviour Research and Therapy, Volume 1, Issue 4, p. 139-161. DOI: 10.1016/0146-6402(78)90002-4.

Bardin, L. (2009). Análise de Conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, LDA.

Botella, C., López-Iñesta, E., Rueda, S., Forte, A., De Ves, E. e Benavent, X. (2020). Iniciativas contra la brecha de género en STEM. Una guía de buenas prácticas. Disponível em: [link]. Acesso em: 10 de junho de 2025.

Cheryan, S., Lombard, E. J., Hudson, L., Louis, K., Plaut, V. C. e Murphy, M. C. (2020) “Double isolation: Identity expression threat predicts greater gender disparities in computer science”, Self and Identity, 19(4), p. 412–434. DOI: 10.1080/15298868.2019.1609576.

Costa, L. F. C., Nascimento, L. M. A., De Lima, Y. O., Santos, A. M., Barbosa, C. E., Xexéo, G. e De Souza, J. M. (2024) “Women’s Journey in STEM Education in Brazil: A Rapid Review on Engineering and Computer Science”, IEEE Access, 12, p. 112576-112593. DOI: 10.1109/ACCESS.2024.3442879.

Fernandes, I. M. e Cardim, S. (2018) “Percepção de futuros docentes portugueses acerca da sub-representação feminina nas áreas e carreiras científico-tecnológicas”, Educação e Pesquisa, 44, e183907. DOI: 10.1590/S1678-4634201844183907.

Freire, P. (1970). Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.

Girls Who Code. (2025). “The Gender Gap in Computing is Getting Worst”. Disponível em: [link] Acesso em: 10 de junho de 2025.

Hooks, B. (2014) “Teaching to transgress”, Routledge, New York. DOI: 10.4324/9780203700280.

Junges, D. D. L. V., da Rosa, L. P., e Grocinotti, V. G. (2022) “Projetos de incentivo e permanência de mulheres em áreas da STEM”, Revista de Estudos em Educação e Diversidade-REED, 3(9), 1-18. DOI: 10.22481/reed.v3i9.10939.

Lopes, R., Maciel, B., Soares, D., Figueiredo, L., e Carvalho, M. (2023) “Análise e reflexões sobre a diferença de gênero na computação: podemos fazer mais?”. In: Anais do XVII Women in Information Technology, pp. 68-79. Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wit.2023.230819.

Menezes, S. K., e dos Santos, M. D. F. (2021) “Gênero na educação em computação no brasil e o ingresso de meninas na área–uma revisão sistemática da literatura”, Revista Brasileira de Informática na Educação, 29, 456-484. DOI: 10.5753/rbie.2021.29.0.456.

Myers, K., Gallaher, C., e Mccarragher, S. (2019). Steminism. Journal of Gender Studies, 28(6):648–660. DOI: 10.1080/09589236.2019.1584744.

Novaes, T. S. ; Pasko, C. F. ; Costa, M. G. ; Setti, M. O. G. ; Kozievitch, N. P. ; Emer, M. C. F. P. . Iniciativas para Atrair Mulheres para a Computação. In: XIX Escola Regional de Banco de Dados, 2024, Farroupilha. Anais da XIX Escola Regional de Banco de Dados, 2024. v. 1. p. 121-130.

Ribeiro, K. e Maciel, C. (2020) "Fatores de influência na escolha pela continuidade da carreira em computação pelas estudantes de ensino médio técnico em informática". In Anais do XIV Women in Information Technology, pp. 40-49, Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wit.2020.11274.

Salgado, L., Calaza, K., Herdy, I., Martins, S., Barcellos, R., e Avelino, M. (2022) “ include< meninas. uff>: Desconstruindo Estereótipos como Ferramenta de Empoderamento das Mulheres na Área da Computação”, Computação Brasil, (48), 34-37. DOI: 10.5753/compbr.2022.48.2755.

UNESCO. (2018). Cracking the code: Girls’ and women’s education in science, technology, engineering and mathematics (STEM). Paris, France: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Disponível em: [link]. Acesso em: 10 de junho de 2025.

UNESCO. (2025). Dia Internacional de Mulheres e Meninas na Ciência. Disponível em: [link] Acesso em: 10 de junho de 2025.
Published
2025-11-24
HINO, Marcia Regina M. C.; KOZIEVITCH, Nádia P.; EMER, Maria Claudia F. P.; SETTI, Mariangela G.; NOVAES, Tainara S.. The Transformation of Perceptions about Computing through Participation in Emíli@s Project Workshops. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 31. , 2025, Curitiba/PR. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 58-67. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2025.13057.