Between Sparks and Ashes: An Immersive Didactic Experience on Wildfires in the Amazon
Abstract
This article presents a pedagogical experience conducted with 4thgrade students from a public elementary school, using the book Entre Faíscas e Cinzas (Between Sparks and Ashes), developed with Augmented Reality (AR). The proposal aimed to address, in a playful and critical manner, the issue of wildfires in the Amazon. The didactic sequence consisted of five thematic sessions that integrated reading, 3D simulations, dramatizations, and creative productions. The results demonstrated high student engagement, appropriation of environmental concepts, and the strengthening of preservation attitudes. The experience highlighted the potential of AR as an innovative tool in contextualized teaching, especially in educational contexts that value interactive practices.References
da Silva, W., Ribeiro, M., Júnior, E. L., and Cardoso, A. (2010). Ambientes interativos e colaborativos baseados em realidade aumentada aplicados à educação. In Anais do XVI Workshop de Informática na Escola, pages 1187–1196, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
de Araújo, J. V. R. and Braz, P. (2021). Simia: um simulador educacional de impactos ambientais. In Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames), pages 724–727. SBC.
De Siqueira, G. C., Ribeiro, S. A. F., Freitas, C. C. G., Sovierzoski, H. H., and Lucas, L. B. (2021). Cts e ctsa: em busca de uma diferenciação. Revista Tecnologia e Sociedade, 17(48):16–34.
do Nascimento Silva, P. R., da Silva Filho, L. G., Neves, E. S., da Silva, M. L. R. B., dos Santos Filho, M. P., Leite, A. M. B., da Silva Barbosa, L., and Salgueiro, C. D. B. L. (2025). Integração de tecnologias educacionais no ensino do efeito estufa: aplicação de modelos virtuais e realidade aumentada no ensino fundamental ii. Observatorio de la Economía Latinoamericana, 23(2):e8976–e8976.
dos Santos, D. B., Affonso, A. L. S., and Kataoka, A. M. (2020). Contribuições da educação ambiental crítica para abordagem ctsa. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 11(3):418–135.
Ferri, J., Freitas, C. C. G., and dos Santos Rosa, S. (2018). A temática cts na educação tecnológica. Revista Tecnologia e Sociedade, 14(33):270–288.
Guimarães, P., Souza, S., Fiedler, N. C., and Silva, A. (2014). Análise dos impactos ambientais de um incêndio florestal. Agrarian Academy, 1(01).
Loureiro, C. F. B. (2012). Educação ambiental crítica: contribuições e desafios. Revista Brasileira de Educação Ambiental, 7(1):43–58.
Mann, P. H. (1970). Métodos de investigação sociológicas. Zahar, Rio de Janeiro.
Rezende, E. and Suart, R. d. C. (2024). Abordagem ctsa em livros didÁticos: Uma anÁlise em obras da Área de ciÊncias da natureza do novo ensino mÉdio. Revista Ciências amp; Ideias ISSN: 2176-1477, 15(1):e24152557.
Santos, B., Leite, M., and Varela, P. (2024). Educação inclusiva em realidade aumentada: Recurso instrucional digital para apoiar a formação de alunos no ensino de computação. In Anais do XXX Workshop de Informática na Escola, pages 549–560, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Sato, M. and Carvalho, I. C. d. M. (2023). Pedagogia emancipadora e educação ambiental crítica: diálogos e perspectivas. Revista Docência e Cibercultura, 7(3):e66070.
Serra Junior, D. F., de Souza, R. C., and Baldassini, R. d. S. (2024). A importância da educação ambiental nas escolas para a promoção do desenvolvimento sustentável. Rebena - Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, 8:185–194.
Silva, S., Araújo, F., Costa, S., Pires, Y., Seruffo, M., and Araujo, J. (2019). Desenvolvimento de jogos como mecanismo pedagógico: Um relato de experiência na escola pública visando à sustentabilidade e preservação do meio ambiente. In Anais do XXV Workshop de Informática na Escola, pages 637–646, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Silva, S., Piedade, A., Silva, K., Araújo, F. O., and Araújo, J. (2022). Ferramenta com realidade aumentada para o ensino de ciências exatas contextualizado ao ciclo de queimadas na amazônia. In Anais do XXVIII Workshop de Informática na Escola, pages 308–318, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
de Araújo, J. V. R. and Braz, P. (2021). Simia: um simulador educacional de impactos ambientais. In Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames), pages 724–727. SBC.
De Siqueira, G. C., Ribeiro, S. A. F., Freitas, C. C. G., Sovierzoski, H. H., and Lucas, L. B. (2021). Cts e ctsa: em busca de uma diferenciação. Revista Tecnologia e Sociedade, 17(48):16–34.
do Nascimento Silva, P. R., da Silva Filho, L. G., Neves, E. S., da Silva, M. L. R. B., dos Santos Filho, M. P., Leite, A. M. B., da Silva Barbosa, L., and Salgueiro, C. D. B. L. (2025). Integração de tecnologias educacionais no ensino do efeito estufa: aplicação de modelos virtuais e realidade aumentada no ensino fundamental ii. Observatorio de la Economía Latinoamericana, 23(2):e8976–e8976.
dos Santos, D. B., Affonso, A. L. S., and Kataoka, A. M. (2020). Contribuições da educação ambiental crítica para abordagem ctsa. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 11(3):418–135.
Ferri, J., Freitas, C. C. G., and dos Santos Rosa, S. (2018). A temática cts na educação tecnológica. Revista Tecnologia e Sociedade, 14(33):270–288.
Guimarães, P., Souza, S., Fiedler, N. C., and Silva, A. (2014). Análise dos impactos ambientais de um incêndio florestal. Agrarian Academy, 1(01).
Loureiro, C. F. B. (2012). Educação ambiental crítica: contribuições e desafios. Revista Brasileira de Educação Ambiental, 7(1):43–58.
Mann, P. H. (1970). Métodos de investigação sociológicas. Zahar, Rio de Janeiro.
Rezende, E. and Suart, R. d. C. (2024). Abordagem ctsa em livros didÁticos: Uma anÁlise em obras da Área de ciÊncias da natureza do novo ensino mÉdio. Revista Ciências amp; Ideias ISSN: 2176-1477, 15(1):e24152557.
Santos, B., Leite, M., and Varela, P. (2024). Educação inclusiva em realidade aumentada: Recurso instrucional digital para apoiar a formação de alunos no ensino de computação. In Anais do XXX Workshop de Informática na Escola, pages 549–560, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Sato, M. and Carvalho, I. C. d. M. (2023). Pedagogia emancipadora e educação ambiental crítica: diálogos e perspectivas. Revista Docência e Cibercultura, 7(3):e66070.
Serra Junior, D. F., de Souza, R. C., and Baldassini, R. d. S. (2024). A importância da educação ambiental nas escolas para a promoção do desenvolvimento sustentável. Rebena - Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, 8:185–194.
Silva, S., Araújo, F., Costa, S., Pires, Y., Seruffo, M., and Araujo, J. (2019). Desenvolvimento de jogos como mecanismo pedagógico: Um relato de experiência na escola pública visando à sustentabilidade e preservação do meio ambiente. In Anais do XXV Workshop de Informática na Escola, pages 637–646, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Silva, S., Piedade, A., Silva, K., Araújo, F. O., and Araújo, J. (2022). Ferramenta com realidade aumentada para o ensino de ciências exatas contextualizado ao ciclo de queimadas na amazônia. In Anais do XXVIII Workshop de Informática na Escola, pages 308–318, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Published
2025-11-24
How to Cite
BONILHA, Giovanna Calado; FRANÇA, Raquel; ARAÚJO, Bianca; MARINHO, Thaissa; BARBOSA, Fabiann Matthaus.
Between Sparks and Ashes: An Immersive Didactic Experience on Wildfires in the Amazon. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 31. , 2025, Curitiba/PR.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 89-99.
DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2025.13181.
