Digital Technologies in Teaching Practice: training for the use of Comics and Comic Strips as pedagogical tools

  • André Almeida Silva UFAL
  • Lucas Ramos de Oliveira UFAL
  • Gabriela Cota da Silva Flávia Linhalis UFAL

Abstract


The article presents the experience of the extension project “Cycle of Training and Technological Update”, which trained in-service and pre-service teachers in the critical use of Digital Information and Communication Technologies, focusing on the creation of educational comics and comic strips. Through workshops grounded in theoretical research and structured in three stages, the project integrated theory and practice, fostering digital and creative competencies. The results show that the initiative supported pedagogical innovation, knowledge mediation, and the strengthening of the relationship between the university and schools, highlighting the potential of visual narratives as an accessible and effective educational resource.

References

Albuquerque, T. G. (2024). A influência do ensino remoto na formação e expectativas de alunos e professores no pós-pandemia: Um estudo de caso no ppee/unb. Master’s thesis, Universidade de Brasília, Faculdade de Tecnologia, Departamento de Engenharia Elétrica, Distrito Federal. Dissertação de Mestrado Profissional.

Barros, N. B. (2024). Autonomia profissional docente, aprendizagens coletivas e trabalho colaborativo como domínios para uma experiência pedagógica exitosa: o caso de uma escola da rede municipal de natal/rn. Master’s thesis, Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Bortolaso, I. V., De Siqueira, M. L., and Altmann, I. F. (2024). Reflexões sobre Empreendedorismo, Inovação e Tecnologias na Educação. AYA Editora.

Cavalcante, F. L. S. (2022). A utilização das tirinhas como recurso didático não convencional para o ensino de geografia na educação básica. Monografia (Licenciatura em Geografia) – Universidade Estadual do Piauí.

De Moraes, K. N. and Zara, R. A. (2021). As histórias em quadrinhos suas relações com o ensino e o uso das tecnologias: uma revisão sistemática de literatura. Revista Valore, 6:1131–1142.

De Nadai, S. S. and Dos Santos, Z. B. (2024). O uso das HQs (histórias em quadrinhos) sob a perspectiva dos multiletramentos e da abordagem multimodal. Anais da Semana da Pedagogia, 1(9).

De Sousa, D. F. and De São Bernardo, M. A. (2024). Criação de histórias em quadrinhos utilizando tecnologias digitais: Diálogos possíveis entre feminismo e educação profissional e tecnológica. Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, pages e24152411–e24152411.

De Sousa, D. P., Dos Santos, C. P., Da Silva, E. B., Soares, J. V., De Oliveira Neto, G. L., Soares, N. P., Da Silva, L. C. A., De Sousa Costa, J., Da Conceição Rocha, D. C., De Sousa, R. N., et al. (2025). Matemática em quadrinhos: Uma aventura no ensino da educação financeira. ARACÊ, 7(4):16146–16173.

Dos Santos Júnior, I. D. and De Araújo, C. M. (2022). Tendências conceituais e metodológicas adotadas no ensino-aprendizagem de língua inglesa através de histórias em quadrinhos. Revista Internacional Educon, 3(1):e22031004–e22031004.

Kormann, E., Gripa, S., De Souza Corrêa, S., and Vaudan, A. G. (2024). Formação continuada de professores da educação básica: Uma aproximação por meio de um projeto de extensão universitária. ARACÊ, 6(4):11086–11103.

Lima, A., Pimentel, M., and Nunes, M. A. S. N. (2022). A criação de atividades com histórias em quadrinhos no desenvolvimento das habilidades do pensamento computacional no ensino fundamental. In Anais Estendidos do XI Congresso Brasileiro de Informática na Educação, pages 156–161, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Lins, G. N. and Da Silva, K. R. (2024). Histórias em quadrinhos como mecanismo para o desenvolvimento da leitura e da escrita: um relato de estágio. In Seminário de Educação (SemiEdu), pages 229–234. SBC.

Machado, C. L., Santos, F. S. D., and Silva, J. L. D. (2024). O uso de história em quadrinhos para o ensino em ciências biológicas. Scientia Vitae, 17(44):27–46. ano 11.

Moura, D. H. (2010). Algumas possibilidades de organização do ensino médio a partir de uma base unitária: trabalho, ciência, tecnologia e cultura. SEMINÁRIO NACIONAL: currículo em movimento: perspectivas atuais Belo Horizonte, nov. de 2010.

Nunes, M. A. (2024). Material didático em forma de hq para educação em computação no ensino básico. In Anais do II Workshop em Estratégias Transformadoras e Inovação na Educação, pages 60–64, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Rabello, C. R. L. and do Amaral Tavares, K. C. (2022). Competências digitais docentes para a integração crítica das tecnologias digitais em educação. In Vilaça, M. L. C. and Gonçalves, L. A. C., editors, Cultura digital, educação e formação de professores, page 123. Pontocom, São Paulo.

Sousa, D. F. d. (2023). A criação de história em quadrinhos utilizando tecnologias digitais: Perspectivas da formação omnilateral. Dissertação, Instituto Federal Goiano, Campus Ceres, Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica.

Sznitowski, A. M., Hennig, T. R., Brito, P. A., Dos Santos Pereira, M. S., Gotardo, D. L. F., Da Silva, P. S. S. N., Gonçalves, C. P. G., and Baggenstoss, S. (2024). Contribuição da extensão universitária na formação discente. REVISTA DELOS, 17(60):e2280–e2280.

Weiler, T. K. R. and Weiler, A. L. G. (2024). Construindo a identidade docente na era digital: formação, prática e reflexões. PROJEÇÃO E DOCÊNCIA, 15(2):e15224DO02–e15224DO02.
Published
2025-11-24
SILVA, André Almeida; OLIVEIRA, Lucas Ramos de; LINHALIS, Gabriela Cota da Silva Flávia. Digital Technologies in Teaching Practice: training for the use of Comics and Comic Strips as pedagogical tools. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 31. , 2025, Curitiba/PR. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 100-111. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2025.13184.