Data Literacy Workshops: Extension Actions for Students’ Digital Education

  • Andréa Sabedra Bordin UFSC
  • Welinton Barcelos UFSC
  • Mateus Kramer UFSC
  • Lydia Carvalho UFSC

Abstract


Data literacy refers to the ability to analyze and interpret data. The development of competencies related to data literacy is established in legislation concerning students’ digital education, but its implementation still faces challenges. Reports of data literacy initiatives in basic education are scarce, thus university extension emerges as a possible path for the development of such actions. This article describes the process of planning, development, and evaluation of data literacy workshops offered to high school students in public schools in Araranguá, Santa Catarina. The evaluations indicate that both the content and methodology were appropriate, and that the project had a positive impact on both the students and the participating undergraduate students.

References

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. Edições 70, Lisboa, 4ª ed. edition.

Bordin, A. S. (2025). Artefatos das oficinas de letramentos em dados - projeto de extensão - ufsc. DOI: 10.5281/zenodo.16945508.

Brasil (2022). Resolução cne/ceb nº 1, de 4 de outubro de 2022 - normas sobre computação na educação básica – complemento à bncc. [link]. Acesso em: 25 fev. 2025.

Brasil (2023). Lei nº 14.533, de 11 de janeiro de 2023. institui a política nacional de educação digital. [link]. Acesso em: 25 fev. 2025.

Brito, L. S., França, J. B. S., and Vivacqua, A. S. (2024). Projetando recursos para a literacia de dados junto com a comunidade do complexo do alemão. In Anais do Workshop Investigações em Interação Humano-Dados (WIDE), pages 73–81, Brasília, DF. Sociedade Brasileira de Computação.

Frank, M., Walker, J., Attard, J., and Tygel, A. (2016). Data literacy: What is it and how can we make it happen? The Journal of Community Informatics, 12(3).

Guarda, G. F. and Silveira, I. F. (2023). Desafios e caminhos para a implementação da bncc computação no ensino médio. In Anais do Workshop de Informática na Escola (WIE), pages 798–809, Passo Fundo, RS. Sociedade Brasileira de Computação.

Pimentel, C., Campos, M., and Lopes, G. (2024). Projeto informação: Letramento crítico de dados para uma educação emancipadora. In Anais do I Simpósio Brasileiro de Computação na Educação Básica (SBCEB), pages 116–120, Porto Alegre, RS. Sociedade Brasileira de Computação.

Ribeiro, L., Cavalheiro, S., Foss, L., Cruz, M., and França, R. (2022). Proposta para implantação do ensino de computação na educação básica no brasil. In Anais do XXXIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 278–288, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Published
2025-11-24
BORDIN, Andréa Sabedra; BARCELOS, Welinton; KRAMER, Mateus; CARVALHO, Lydia. Data Literacy Workshops: Extension Actions for Students’ Digital Education. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 31. , 2025, Curitiba/PR. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 416-426. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2025.13371.