Contributions of Unplugged Computing to the Development of Computational Thinking in a Technical High School Class in Informatics

  • Carolaine Carvalho Nunes de Souza IFBA
  • Demson Oliveira Souza IFBA
  • Luís Gustavo de Jesus Araújo IFBA

Abstract


This experience presents the implementation of Unplugged Computing activities aimed at developing Computational Thinking in a class of students enrolled in an Integrated Technical High School program in Informatics. The methodology involved practical activities carried out without the use of computers, featuring hands-on and interactive proposals aligned with the principles of the Complement to the Brazilian National Common Curricular Base (BNCC) – Computing, which recognizes Computational Thinking as an essential competency in education. The results showed high student engagement and significant progress in understanding the addressed concepts, highlighting the potential of Unplugged Computing as an effective and accessible pedagogical approach that meets the contemporary demands of education.

References

Bell, T., Witten, I. H., e Fellows, M. (1998). Computer Science Unplugged: Off-line activities and games for all ages. University of Canterbury, Christchurch, New Zealand.

Bell, T., Witten, I. H., Fellows, M., Adams, R., e McKenzie, J. (2011). Ensinando ciência da computação sem o uso do computador. Computer Science Unplugged ORG.

Brackmann, C. P. (2017). Desenvolvimento do pensamento computacional através de atividades desplugadas na educação básica. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

Brackmann, C. P., Barone, D. A. C., Boucinha, R., e Reichert, J. (2019). Development of computational thinking in brazilian schools with social and economic vulnerability: How to teach computer science without machines. International Journal for Innovation Education and Research, 7(4):79–96.

Brasil. Ministério da Educação (2022). Resolução ceb nº 01/2022 – complemento à bncc. Disponível em: [link]. Acesso em: 14 jun. 2025.

Cárdenas-Cobo, J., Vidal-Silva, C., Arévalo, L., e Torres, M. (2024). Applying recommendation system for developing programming competencies in children from a nonweird context. Education and Information Technologies, 29(8):9355–9386.

Cavalcante, J. L., Marques, L. T., e Nunes, R. F. (2024). Revisão sistemática da literatura sobre a percepção dos docentes acerca do uso das tdics na educação profissional e tecnológica. Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, 15.

Creswell, J. W. e Creswell, J. D. (2021). Projeto de pesquisa-: Métodos qualitativo, quantitativo e misto. Penso Editora.

Kaminski, M. R., Klüber, T. E., e Boscarioli, C. (2021). Pensamento computacional na educação básica: Reflexões a partir do histórico da informática na educação brasileira. Revista brasileira de informática na educação, 29:604–633.

Moreira, A. P., Alves, G. J., Junior, C. R. B., Flôr, D. E., e Aylon, L. B. R. (2020). Abordagem didática para a popularização da internet das coisas na educação básica. In Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), pages 01–05. SBC.

Santiago, L., Diniz, J., Ferreira, J., Lima, F., e França, S. (2024). Computação desplugada e a base nacional comum curricular: Um diálogo produtivo para a educação do século xxi. In Anais do I Simpósio Brasileiro de Computação na Educação Básica, pages 121–125, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3):33–35.

Yin, R. K. (2015). Estudo de Caso-: Planejamento e métodos. Bookman editora.
Published
2025-11-24
SOUZA, Carolaine Carvalho Nunes de; SOUZA, Demson Oliveira; ARAÚJO, Luís Gustavo de Jesus. Contributions of Unplugged Computing to the Development of Computational Thinking in a Technical High School Class in Informatics. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 31. , 2025, Curitiba/PR. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 556-565. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2025.13544.