BNCC Computing and women in STEM: a study on possible approximations
Abstract
The concern with increasing the participation of women in STEM fields is the result of several studies and actions that have already signaled the need to demystify the female presence in the field since the end of elementary school. One of the approaches that can guide these discussions is the field of intersectional feminist studies. Through a content analysis, this article presents opportunities related to 20 competencies of the National Common Curricular Base - Computing (BNCC – Computing) — covering the last two years of Elementary School and High School — as paths for the discussion of intersectional feminist values, expressed by the themes “Plural representations”, “Commitment”, “Collaborative activities” and “Perspectives of inequalities”, articulated with computing concepts.References
Aguiar, L. R., Barbosa, F. M., Teodoro, S. L., Silva, V. C. B. da e Lima, M. S. (2024) “Promovendo a Inclusão e Permanência Feminina nos Cursos de Computação Através do Ensino de Robótica: Um Relato de Experiência”, In: XXX Workshop de Informática na Escola (WIE), p. 122-132.
Almeida, T. de, Castro, T. e Gadelha, B. (2019) “Um Relato de Experiência sobre o Uso do Pensamento Computacional para Potencializar o Ensino de Ciências na Rede Básica de Ensino”, In: XXV Workshop de Informática na Escola (WIE), p. 657-666.
Amaral, M. A., Bim, S. A., Boscarioli, C. e Maciel, C. (2015) “Introducing Computer Science to Brazilian Girls in Elementary School Through HCI Concepts”. In: MARCUS, A. (Ed.). Design, User Experience, and Usability: Users and Interactions SE – 14. Lecture Notes in Computer Science, vol. 9187, p. 141–152.
Amaral, M. A., Almeida, L. D. A., Castelini, P. e Muller, D. C. (2023). Mulheres e computação: Análise interseccional de um curso de graduação. Revista Gênero, vol. 24, num. 1, p. 253–272.
Amaral, M. A., Almeida, L. D. A. e Oliveira, L. C. de. (2023) “Quem o feminismo em IHC deixou de fora? Proposta de uma agenda a partir de correlações entre feminismos e IHC no Brasil”. In: Anais do II Workshop em Culturas, Alteridades e Participações em IHC (CAPAIHC 2023), p. 62–67.
Amaral, M. A. e Oliveira, L. C de. (2024) “Como abordamos a interseccionalidade na computação? Busca por valores interseccionais em uma revisão sistemática de literatura na base SOL”. In: Anais do XVIII Women in Information Technology (WIT 2024), p. 183-194.
Antonini, A. M. e Araújo, M. T. (2019) “A participação de mulheres nas áreas de STEM (Science, Technology Engineering and Mathematics)”, Revista de Ensino e Engenharia, vo. 38, num. 3, p. 123-124.
Bardin, L. (1977) Análise de conteúdo, Edições 70.
Brasil (2022). Parecer CNE/CEB nº 2/2022, aprovado em 17 de fevereiro de 2022 – Normas sobre Computação na Educação Básica – Complemento à Base Nacional Comum Curricular (BNCC).
Carvalho, I. C. L., Souza, C S. S. de., Soares, N. A., Coimbra, R. da S., Monteira, F. P. e Monteiro, S. A. (2023) “Relatos de Ação Universitária em Comunidade Quilombola Aracuan de Baixo”, In: XXIX Workshop de Informática na Escola (WIE), p. 774-786.
Collins, P. H. (2016) “Aprendendo com a outsider within*: a significação sociológica do pensamento feminista negro”, Revista Sociedade e Estado, vol. 31, num. 1, p. 99-127.
Collins, P. H. (2019) “Em direção a uma nova visão: Raça, classe e gênero como categorias de análise e reflexão”, In: Reflexões e práticas de transformação feminista, Organizado por Moreno, R., Coleção Cadernos Sempreviva, Série Economia e Feminismo, vol. 4, p. 13-42.
Costa, C. (2018) “Rede”. In: Explosão feminista: arte, cultura, política e universidade, Organizado por Hollanda, H. B. de. Companhia das Letras, p. 43-60.
Crenshaw, K. (2004) “A intersecionalidade na discriminação de raça e gênero”. In: Cruzamento: raça e gênero, Unifem, vol. 1, num. 1, p. 7-16.
Gonzales, L. (1984) “Racismo e sexismo na cultura brasileira”. Revista Ciências Sociais Hoje. Anpocs. p.223-244.
Gonzales, L. (1998) “A categoria político-cultural de amefricanidade”. Tempo Brasileiro, num. 92/93 (jan.jun.), p. 69-82.
Gonzales, L. (2011) “Por um feminismo afro-latino-americano”. Caderno de formação política do Círculo Palmarino n.01 Batalha de Ideias, p. 12-20.
IBGE. Panorama do Censo 2022. Disponível em: [link]. Acesso em: 17 abr. 2024.
INEP. Censo da Educação Superior 2022: Notas Estatísticas. Disponível em: [link]. Acesso em: 17 abr. 2025.
Margolis, J. e Fisher, A. (2007). “Unlocking the clubhouse: the Carnegie Mellon experience”. ACM SIGCSE Bulletin, vol. 34 num. 2, p. 79-83.
Nascimento, L. M. A., Lima, Y. O. de, Barbosa, C. E., Costa, L. F. C., Santos, A. M., Galeno, L., Xexéo, G. B. e Souza, J. M. de. (2023) “Paridade de Gênero no Ensino Superior em STEM no Brasil: uma análise de 10 anos”. In: Anais do XVIII Women in Information Technology (WIT 2023), p. 217-227.
Oliveira, L. C. de, Amaral, M. A, Bim, S. A., Valença, G. A., Almeida, L. D. A., Salgado, L. C. de C., Gasparini, I. e Silva, C. B. R. da. (2024). “GranDIHC-BR 2025-2035 - GC3: Plurality and Decoloniality in HCI”. In: Proceedings of the XXIII Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems (IHC ’24), p.1-19.
Rago, M. (2020) “Estar na hora do mundo: subjetividade e política em Foucault e nos feminismos”. Interface (Botucatu. Online), vol. 23, p. 15.
Ribeiro, M. H., Blackburn, J., Bradlyn, B., Cristofaro, E., Stringhini, G., Long, S., Greenberg, S. e Sanneton, S. (2021) “The Evolution of The Manosphere Across the Web”. In: Proceedings of the International AAAI Conference on Web and Social Media, p. 196-197.
Sociedade Brasileira de Computação (2025) Grandes Desafios da Educação em Computação 2025-2035 - Resumo Executivo. Coordenação Motta, C. L. R. da e Ribeiro, Leila.
Vitoria, C. e Zelic, H. (2019). “A cultura das mulheres muda o mundo”. In: Reflexões e práticas de transformação feminista, Organizado por Moreno, R.. Coleção Cadernos Sempreviva. Série Economia e Feminismo, vol. 4, p. 75-95.
Almeida, T. de, Castro, T. e Gadelha, B. (2019) “Um Relato de Experiência sobre o Uso do Pensamento Computacional para Potencializar o Ensino de Ciências na Rede Básica de Ensino”, In: XXV Workshop de Informática na Escola (WIE), p. 657-666.
Amaral, M. A., Bim, S. A., Boscarioli, C. e Maciel, C. (2015) “Introducing Computer Science to Brazilian Girls in Elementary School Through HCI Concepts”. In: MARCUS, A. (Ed.). Design, User Experience, and Usability: Users and Interactions SE – 14. Lecture Notes in Computer Science, vol. 9187, p. 141–152.
Amaral, M. A., Almeida, L. D. A., Castelini, P. e Muller, D. C. (2023). Mulheres e computação: Análise interseccional de um curso de graduação. Revista Gênero, vol. 24, num. 1, p. 253–272.
Amaral, M. A., Almeida, L. D. A. e Oliveira, L. C. de. (2023) “Quem o feminismo em IHC deixou de fora? Proposta de uma agenda a partir de correlações entre feminismos e IHC no Brasil”. In: Anais do II Workshop em Culturas, Alteridades e Participações em IHC (CAPAIHC 2023), p. 62–67.
Amaral, M. A. e Oliveira, L. C de. (2024) “Como abordamos a interseccionalidade na computação? Busca por valores interseccionais em uma revisão sistemática de literatura na base SOL”. In: Anais do XVIII Women in Information Technology (WIT 2024), p. 183-194.
Antonini, A. M. e Araújo, M. T. (2019) “A participação de mulheres nas áreas de STEM (Science, Technology Engineering and Mathematics)”, Revista de Ensino e Engenharia, vo. 38, num. 3, p. 123-124.
Bardin, L. (1977) Análise de conteúdo, Edições 70.
Brasil (2022). Parecer CNE/CEB nº 2/2022, aprovado em 17 de fevereiro de 2022 – Normas sobre Computação na Educação Básica – Complemento à Base Nacional Comum Curricular (BNCC).
Carvalho, I. C. L., Souza, C S. S. de., Soares, N. A., Coimbra, R. da S., Monteira, F. P. e Monteiro, S. A. (2023) “Relatos de Ação Universitária em Comunidade Quilombola Aracuan de Baixo”, In: XXIX Workshop de Informática na Escola (WIE), p. 774-786.
Collins, P. H. (2016) “Aprendendo com a outsider within*: a significação sociológica do pensamento feminista negro”, Revista Sociedade e Estado, vol. 31, num. 1, p. 99-127.
Collins, P. H. (2019) “Em direção a uma nova visão: Raça, classe e gênero como categorias de análise e reflexão”, In: Reflexões e práticas de transformação feminista, Organizado por Moreno, R., Coleção Cadernos Sempreviva, Série Economia e Feminismo, vol. 4, p. 13-42.
Costa, C. (2018) “Rede”. In: Explosão feminista: arte, cultura, política e universidade, Organizado por Hollanda, H. B. de. Companhia das Letras, p. 43-60.
Crenshaw, K. (2004) “A intersecionalidade na discriminação de raça e gênero”. In: Cruzamento: raça e gênero, Unifem, vol. 1, num. 1, p. 7-16.
Gonzales, L. (1984) “Racismo e sexismo na cultura brasileira”. Revista Ciências Sociais Hoje. Anpocs. p.223-244.
Gonzales, L. (1998) “A categoria político-cultural de amefricanidade”. Tempo Brasileiro, num. 92/93 (jan.jun.), p. 69-82.
Gonzales, L. (2011) “Por um feminismo afro-latino-americano”. Caderno de formação política do Círculo Palmarino n.01 Batalha de Ideias, p. 12-20.
IBGE. Panorama do Censo 2022. Disponível em: [link]. Acesso em: 17 abr. 2024.
INEP. Censo da Educação Superior 2022: Notas Estatísticas. Disponível em: [link]. Acesso em: 17 abr. 2025.
Margolis, J. e Fisher, A. (2007). “Unlocking the clubhouse: the Carnegie Mellon experience”. ACM SIGCSE Bulletin, vol. 34 num. 2, p. 79-83.
Nascimento, L. M. A., Lima, Y. O. de, Barbosa, C. E., Costa, L. F. C., Santos, A. M., Galeno, L., Xexéo, G. B. e Souza, J. M. de. (2023) “Paridade de Gênero no Ensino Superior em STEM no Brasil: uma análise de 10 anos”. In: Anais do XVIII Women in Information Technology (WIT 2023), p. 217-227.
Oliveira, L. C. de, Amaral, M. A, Bim, S. A., Valença, G. A., Almeida, L. D. A., Salgado, L. C. de C., Gasparini, I. e Silva, C. B. R. da. (2024). “GranDIHC-BR 2025-2035 - GC3: Plurality and Decoloniality in HCI”. In: Proceedings of the XXIII Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems (IHC ’24), p.1-19.
Rago, M. (2020) “Estar na hora do mundo: subjetividade e política em Foucault e nos feminismos”. Interface (Botucatu. Online), vol. 23, p. 15.
Ribeiro, M. H., Blackburn, J., Bradlyn, B., Cristofaro, E., Stringhini, G., Long, S., Greenberg, S. e Sanneton, S. (2021) “The Evolution of The Manosphere Across the Web”. In: Proceedings of the International AAAI Conference on Web and Social Media, p. 196-197.
Sociedade Brasileira de Computação (2025) Grandes Desafios da Educação em Computação 2025-2035 - Resumo Executivo. Coordenação Motta, C. L. R. da e Ribeiro, Leila.
Vitoria, C. e Zelic, H. (2019). “A cultura das mulheres muda o mundo”. In: Reflexões e práticas de transformação feminista, Organizado por Moreno, R.. Coleção Cadernos Sempreviva. Série Economia e Feminismo, vol. 4, p. 75-95.
Published
2025-11-24
How to Cite
AMARAL, Marília A.; ALMEIDA, Leonelo D. A.; OLIVEIRA, Leander C. de; LEMES, Letícia P.; VALLE, Ana Flávia.
BNCC Computing and women in STEM: a study on possible approximations. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 31. , 2025, Curitiba/PR.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 632-643.
DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2025.13387.
