Technology in Alternative Communication for Cerebral Palsy: The Role of Artificial Intelligence

Abstract


This project, originating from a TCC, develops an application for tablets that combines AAC with AI to improve the communication of a child with Cerebral Palsy. The theoretical framework includes Cerebral Palsy, CAA, and AI, with insights from Mitchel Resnick on the distinction between human abilities and AI in education. The focus is to use AI to improve alternative communication, improving interaction and quality of life.
Keywords: Augmentative and Alternative Communication, Artificial intelligence, Cerebral Palsy

References

ALLSOPP, David H.; DeMARIE, Darlene; ALVAREZ-MCHATTON, Patricia; DOONE, Elizabeth. Inclusive Education: A Practical Guide to Supporting Students with Disabilities. 2006. p. 27.

AMERICAN SPEECH-LANGUAGE-HEARING ASSOCIATION (ASHA). Supplemental and Alternative Communication (SAC). Disponível em: [link]. Acesso em: 20 jul. 2024.

ASSOCIATION OF UNIVERSITY CENTERS ON DISABILITIES. Inclusive Emergency Education: Promising Practices, Technical Assistance, & Policy Recommendations. Disponível em: [link]. Acesso em: 13 out. 2024. p. 2

BERSCH, S.; SCHIRMER, C. Comunicação aumentativa e alternativa: Uma introdução. Porto Alegre: Artmed, 2005.

BOOSE, J. H. A fundamental dilemma of knowledge representation. Artificial Intelligence, v. 67, n. 2, p. 173-202, 1994.

BOBATH, K. The motor deficit in children with cerebral palsy. W. Heinemann Medical Books, 1979.

BONDY, A.; FROST, L. PECS: The Picture Exchange Communication System. Cherry Hill, NJ: Pyramid Educational Consultants, Inc., 1994.

BRASIL. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Diário Oficial da União, Brasília, DF.

EUROPEAN COMMISSION. A definition of AI: main capabilities and disciplines. 2019.

GALVÃO FILHO, T. C. Tecnologia assistiva: conceitos e desafios. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 15, n. 1, p. 133-146, 2009.

GAUZZI, M. C. A.; FONSECA, D. C. Paralisia cerebral: Aspectos médicos e neuropsicológicos. São Paulo: Cortez, 2004.

GERSH, C. J. Communication disorders and special populations. Thomson Delmar Learning, 2007.

NUNES, S. M. A paralisia cerebral e a comunicação: Uma análise das dificuldades e dos desafios. Revista Brasileira de Fonoaudiologia, v. 16, n. 2, p. 145-152, 2004.

RESNICK, M. Generative AI and Creative Learning: Concerns, Opportunities, and Choices. In: An MIT Exploration of Generative AI: From Novel Chemicals to Opera. MIT Media Lab, 2024. p. 1-26.

SANTOS JR., Francisco Dutra dos; BARONE, Dante Couto; WIVES, Leandro Krug; KUHN, Igor. Inteligência Artificial e Educação Especial: Desafios Éticos. In: VIII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2019). Anais do VIII Workshop de Desafios da Computação Aplicada à Educação (DesafIE 2019), 2019.

TOGASHI, C. M.; WALTER, C. C. F. As contribuições do uso da comunicação alternativa no processo de inclusão escolar de um aluno com transtorno do espectro do autismo. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 22, n. 3, p. 351-366, 2016. Disponível em: DOI: 10.1590/S1413-65382216000300004. Acesso em: 27 jul. 2024.
Published
2024-11-04
SANTOS, Bianca Goulart dos; PEREIRA, Eduardo dos Santos. Technology in Alternative Communication for Cerebral Palsy: The Role of Artificial Intelligence. In: WORKSHOP ON INFORMATICS IN INCLUSIVE EDUCATION (WIEI), 1. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 1-10. DOI: https://doi.org/10.5753/wiei.2024.245234.