She in Science: Website with Games to Promote Female Personalities

  • Ana Luíza S. Milson IFMG
  • Indra Matsiendra C. D. Ribeiro CEFET-MG
  • Izabela A. Andrade CEFET-MG
  • Julia M. M. Gonçalves CEFET-MG
  • Luísa M. Laboissiere IFMG
  • Marcella D. Ferreira IFMG
  • Daniel H. Dalip CEFET-MG
  • Michele A. Brandão IFMG
  • Mirella M. Moro UFMG http://orcid.org/0000-0002-0545-2001

Abstract


There is a known gap between the number of men and women in different sectors of society, from academic, market to domestic. Therefore, many studies aim to understand the main factors and solutions for such a scenario. This work contributes to minimize such a gap by developing a website with games that allow promoting female personalities from the Sciences. A usability test was conducted, and the results show that the website and the games are attractive and really capable of teaching about the topic covered.

Keywords: female personalities, games, women in science

References

Becta, X. (2003). Computer games in education project report. British Educational Communications and Technology Agency Archive.

Kirriemuir, J. and Mcfarlane, A. (2004). Literature Review in Games and Learning. A NESTA Futurelab Research report - report 8.

Lisbôa, E., Junior, J., and Coutinho, C. (2009). Contributo do vídeo na educação online. In Anais do X Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia, Braga, Portugal.

Malone, T. W. (1981). Toward a theory of intrinsically motivating instruction. Cognitive science, 5(4):333–369.

Marinho, G., Fagundes, S., and Aguilar, C. (2019). Análise da participação feminina nos cursos técnicos e de graduação da área de informática da rede federal de educação tecnológica e do cefet/rj campus nova friburgo. In Anais do XIII Women in Information Technology, pages 21–30, Belém, Brasil.

Melo, H. P. d. and Rodrigues, L. (2018). Pioneiras da ciência no brasil: uma história contada doze anos depois. Ciência e Cultura, 70(3):41–47.

Mitchell, A. and Savill-Smith, C. (2004). The use of computer and video games for learning. A review of the literature.

Nielsen, J. (1994). Usability inspection methods. In Conference companion on Human factors in computing systems, pages 413–414.

Ribeiro, L., Barbosa, G., Silva, I., Coutinho, F., and Santos, N. (2019). Um panorama da atuação da mulher na computação. In Anais do XIII Women in Information Technology, pages 1–10, Belém, Brasil.

Ribeiro, N. (2012). Multimédia e tecnologias interativas. FCA-Editora Informática Lisboa.

Sancho, J. L. V. (2001). La infografía: técnicas, análisis y usos periodísticos, volume 9. Universitat de València.

Santos, J. C. O. and da Silva Figueiredo, K. (2016). Computasseia: Um jogo para o ensino de história da computação. In Anais do XXIV Workshop sobre Educação em Computação, pages 31–40. SBC.

Santos, P. d., Lopes, G. M., de Oliveira, A. B., dos Santos, P. R., and de Mello, A. V. (2016). Jogo mulheres na computação: Uma forma de divulgar o protagonismo feminino. Anais do Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão, 8(3).
Published
2020-06-30
MILSON, Ana Luíza S. et al. She in Science: Website with Games to Promote Female Personalities. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 14. , 2020, Cuiabá. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 10-19. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2020.11271.