Influence Factors for the Continuity of the Computer Science Career by Brazilian High School Female Students in Informatics
Abstract
This paper aims to identify the positive and negative factors which can influence 78 female high school students of Informatics in their professional choice of pursuing a career in Computing, according to the Socio-cognitive Career Theory. The analysis of the students' professional projections reveals that only 27% of the female students envision Computing as a career option and that they mainly consider personal factors in their choice making.
References
Lent, R. W. et al. (2002) “Social cognitive career theory”, In: Brown, D. (Ed.) Career choice and development, John Wiley & Sons, Hoboken, v. 4, p. 255-311.
Louro, G. L. (2014) Gênero, Sexualidade e Educação: Uma perspectiva pós-estruturalista. Editora Vozes, 16. ed., Petrópolis, 184 p.
Margolis, J., Fisher, A. (2002) Unlocking the Clubhouse: Women in Computing. The Mit Press, Cambridge, Massachusetts & London, England, 172 p.
MEC. (2019) Plataforma Nilo Peçanha: Resultados PNP 2019. Ministério da Educação, 2019. Disponível em: [http://resultados.plataformanilopecanha.org/2019/].
OECD. (2020) Dream Jobs?: Teenagers' Career Aspirations and the Future of Work. OECD Publications, 56 p.
Ribeiro, K. S. F. M., Maciel, C. (2020) “Meninas e Identidade Profissional: Percepções das Estudantes de Ensino Médio integrado em Informática sobre a área de Computação”, In: Anais do Computer on The Beach 2020, Balneário Camboriú.
Ribeiro, K. S. F. M. (2020) Gênero, Tecnologia e Formação: o Desenvolvimento da Carreira das Estudantes do Ensino Médio Integrado em Informática, Tese (Doutorado) – Instituto de Educação, Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2020.
SBC. (2018) Educação Superior em Computação Estatísticas – 2017. Sociedade Brasileira de Computação. Disponível em: [https://www.sbc.org.br/documentos-da-sbc/category/133-estatisticas].
Teixeira, A.; Posser, C. V. (2016) “Mulheres que aprendem informática: Um estudo de gênero na área de TI.”, In: Anais do XXII Workshop de Informática na Escola (WIE 2016), Sociedade Brasileira de Computação – SBC, p.707-716.
