Maria Bonita in Sciences :: a project to disseminate Science to girls in public schools
Abstract
The unequal representation of women in the areas of Science, Technology and Engineering remains a challenge. The untapped potential of brilliant women begins in childhood and continues in universities. In the workplace, women suffer from competition, lower wages and sexual harassment. Therefore, expanding women's participation in the sciences should be a constant concern. The Maria Bonita in Sciences project aims to arouse the interest of high school girls in science, especially technology courses. The target audience is for girls from public schools in the north zone of Natal/RN. The project's actions consist of short courses, workshops and lectures with professionals in the field.
References
Andrade, R. d. O. (2019). A retomada do espaço da mulher na computação. Revista Pesquisa FAPESP. Edition 279. May.
Burge, J., Gannod, G., Doyle, M., and Davis, K. (2013). Girls on the go: a cs summer camp to attract and inspire female high school students. pages 615–620.
Ferreira, K., Barbosa, G., and Albuquerque, S. (2019). Uma iniciativa para apoiar e empoderar alunas de ensino técnico e de graduação em computação. In Anais do XIII Women in Information Technology, pages 104–108, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
FORPROEX (2012). Política Nacional de Extensão Universitária., volume 7 of Coleção Extensão Universitária. Gráfica da UFRGS, Porto Alegre, RS.
Negreiros, A. (2018). Maria Bonita - Sexo, Violência e Mulheres No Cangaço. Number 1. Objetiva, Cidade da Editora.
ONU (2015). Transformando nosso mundo: A agenda 2030 para o desenvolvimento sustentável. Organização das Naçõoes Unidas. https://nacoesunidas.org/pos2015/agenda2030/. [Online; accessed 30-April-2020].
ONU (2020). Em dia internacional, onu diz que mulheres e meninas continuam excluídas de participação plena na ciência. Organização das Nações Unidas. https://news.un.org/pt/story/2020/02/1703721. [Online; accessed 30-April-2020].
Pollock, L., McCoy, K., Carberry, S., Hundigopal, N., and You, X. (2004). Increasing high school girls’ self confidence and awareness of cs through a positive summer experience. SIGCSE Bull., 36(1):185–189.
SBC (2020). Programa meninas digitais. Sociedade Brasileira de Computação. http://meninas.sbc.org.br/. [Online; accessed 30-April-2020].
UNESCO (2018). Decifrar o código: educação de meninas e mulheres em ciências, tecnologia, engenharia e matemática (STEM). Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura.
UNESCO (2020a). International day of women and girls in science.UNESCO – Building peace in the minds of men and women. https://en.unesco.org/events/international-day-women-and-girls-science. [Online; accessed 30-April-2020].
UNESCO (2020b). L’oréal-unesco for women in science programme.UNESCO – Building peace in the minds of men and women. https://en.unesco.org/science-sustainable-future/women-in-science. [Online; accessed 30-April-2020].
Vachovsky, M., Wu, G., Chaturapruek, S., Russakovsky, O., Sommer, R., and Fei-Fei, L. (2016). Toward more gender diversity in cs through an artificial intelligence summer program for high school girls. pages 303–308.
