Minerv@s Digitais: encouraging and welcoming women in Computer Science
Abstract
Computing, as known nowadays, was also built by women: Ada Lovelace, Dorothy Vaughan and Margaret Hamilton - these are just a few names that left their mark on history. However, what is currently seen is the withdrawal of professional women from the field. This work aims to present Minerv@s Digitais, an extension project at Federal University of Rio de Janeiro, composed of students from scientific and technological backgrounds, whose main purpose is to reduce the gap between women and men's presence in Computer Science. In the last two years, the project has had many initiatives, such as the hackathon Minerv@ Jam and the event Jornad@s. For 2020, considering the experience that the members already gained, the group plans to reach even larger audiences.
References
NASA. Dorothy Vaughan Biography. 2017. Disponível em: https://www.nasa.gov/content/dorothy-vaughan-biography. Acesso em: 27 abr. 2020.
MIT. Scene at MIT: Margaret Hamilton’s Apollo code. 2016. Disponível em: http://news.mit.edu/2016/scene-at-mit-margaret-hamilton-apollo-code-0817. Acesso em 27 abr. 2020.
FRABASILE, Daniela. Apenas 17% dos programadores brasileiros são mulheres. Época Negócios, [S. l.], 5 fev. 2018. Disponível em: https://epocanegocios.globo.com/Economia/noticia/2018/02/apenas-17-dos-programadores-brasileiros-sao-mulheres.html. Acesso em: 29 abr. 2020.
HEWLETT, S. A. et al . The Athena Factor: Reversing the Brain Drain in Science, Engineering, and Technology. Harvard Business Review, [ S. l. ], p. 1-108, 22 maio 2008. Disponível em: https://store.hbr.org/product/the-athena-factor-reversing-the-brain-drain-in-science-engineering-and-technology/10094. Acesso em: 26 abr. 2020.
SANTOS, C. M. Por que as mulheres “desapareceram” dos cursos de computação?. [ S.l. ]: Jornal da USP, 7 mar. 2018. Disponível em: https://jornal.usp.br/universidade/por-que-as-mulheres-desapareceram-dos-cursos-de-computacao/. Acesso em: 26 abr. 2020.
FOLHA DE SÃO PAULO (SP). Ranking de universidades. [ S. l. ], 2019. Disponível em: https://ruf.folha.uol.com.br/2019/ranking-de-universidades/principal/. Acesso em: 26 abr. 2020.
FOLHA DE SÃO PAULO (SP). Ranking de cursos de graduação. [ S. l. ], 2019. Disponível em: https://ruf.folha.uol.com.br/2019/ranking-de-cursos/computacao/. Acesso em: 26 abr. 2020.
CASTRO, B. Afogados em contratos: o impacto da flexibilização do trabalho nas trajetórias dos profissionais de TI. 2013. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) - Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, [ S. l. ], 2013.
SALES, A. et al . Dificuldades para o ingresso e permanência na Ciência e Engenharia da Computação: Um Olhar Feminino. , [S. l.], 13 fev. 2015. Disponível em: http://www.ufpb.br/evento/index.php/18redor/18redor/paper/view/1936/854. Acesso em: 26 abr. 2020.
MARQUES, A. B. et al. Unindo pesquisa e extensão para fortalecer a participação feminina em cursos de Computação de uma universidade: Projeto Meninas Digitais do Vale. 13º WIT - Women in Information Technology, [S. l.], p. 31-40, 12 jul. 2019.
LOUZADA, N. C. et al. Agindo sobre a diferença: atividades de empoderamento feminino em prol da permanência de mulheres em cursos de Tecnologia da Informação. 13º WIT - Women in Information Technology, [S. l.], p. 69-78, 12 jul. 2019.
SOUZA, A. C. M. et al. Relato Tech Ladies: redes de colaboração entre mulheres na tecnologia. 11º WIT - Women in Information Technology, [S. l.], p. 1181-1185, 6 jul. 2017.
LAUSCHNER, T. et al. Cunhantã Digital: programa de incentivo à participação de mulheres da região amazônica na Computação e áreas afins. 10º WIT - Women in Information Technology, [S. l.], p. 20-24, 4 jun. 2016.
SOCIEDADE BRASILEIRA DE COMPUTAÇÃO. Meninas Digitais. Meninas Digitais - Programa Meninas Digitais da Sociedade Brasileira de Computação. [ S. l. ], 2020. Disponível em: http://meninas.sbc.org.br/. Acesso em: 14 maio 2020.
SEMANA Nacional de Ciência e Tecnologia. Disponível em: https://snct.mctic.gov.br/. Acesso em: 25 abr. 2020.
