Tutoria das Gurias: An action to mentor female students entering undergraduate programs in Computing

  • Andréa S. Bordin UNIPAMPA
  • Alice F. Finger UNIPAMPA
  • Letícia Gindri UNIPAMPA
  • Aline Vieira de Mello UNIPAMPA

Abstract


The percentage of female graduates in Computer Science courses in Brazil has been decreasing over the years. Thus, actions that promote permanency of female students are necessary. This paper presents a mentoring initiative of incoming female students carried by female professors, that took place in the first semester of 2019. The analysis of the perception of those involved in this action shows that personal contact between students and professors and the students engagement in research, teaching and extension projects can stimulate the continuity in the undergraduate programs.

Keywords: computing undergraduate programs, evasão, female students mentoring, women

References

de Castro, R. N. A., de J. Ribeiro, C., Nogueira, R. G., Marra, E. G., Matias, L., de Oliveira, M. A. A., and Gonçalves, M. A. B. (2007). Implementação do programa de tutoria nos cursos de Engenharia Elétrica e Engenharia da Computação da Universidade Federal de Goiás. In Anais do XXXV Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia.

Ferrão, I., de Mello, A., and Melo, A. (2017). Gurias na computação: fortalecendo e incentivando a participação feminina no ensino superior. In Anais do XI Women in Information Technology, pages 1200–1203, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Franzoia, F., Pires, F., and Pessoa, M. (2019). Mentorando Meninas Iniciantes em Programação: Um Estudo de Caso. In Anais do XIII Women in Information Technology, pages 199–203. SBC.

Leite, F., Cardoso, G., Costa, Y., Estrela, I., Pinto, A., Pereira, E., Júnior, G. B., and Rivero, L. (2019). Educação Tutorial em Computação: Uma Análise Retrospectiva das Atividades Realizadas para a Formação Pessoal e Profissional de Cientistas da Computação. In Anais do XXVII Workshop sobre Educação em Computação, pages 101–110. SBC.

Louzada, N., Santana, T., Assis, I., Braga, R., and Braga, A. (2019). Agindo sobre a diferença: atividades de empoderamento feminino em prol da permanência de mulheres em cursos de Tecnologia da Informação. In Anais do XIII Women in Information Technology, pages 69–78. SBC.

Mello, A., Melo, A., and Ferrão, I. (2019). Uma análise sobre questões de gênero nos cursos de Computação do município de Alegrete/RS. In Anais do XIII Women in Information Technology, pages 61–68. SBC.

Peres, S., Boscarioli, C., Ferrari, A., Costa, C., Alves, C., de Salles, C., Bruscatto, G., Silva, G., da Silva, L., de Souza, L. F., Teixeira, M., Delmondes, P., and Wagner, P. (2014). O programa de educação tutorial no contexto da graduação em computação: Perfis, percepções e reflexões. In Anais do XXII Workshop sobre Educação em Computação, pages 249–258, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

SBC (2018). Educação superior em computação Estatísticas - 2017. Sociedade Brasileira de Computação. Disponível em: https://www.sbc.org.br/documentosda-sbc/summary/133-estatisticas/1200-pdf-png-educacao-superior-em-computacaoestatisticas-2017. Acesso em: 28 fev. 2020.

Scaico, P., Duarte, A. C., Alves, G. M. T., Maia, M., de Oliveira, F. M., Neto, S. V. M., et al. (2012). Relato de um modelo de tutoria para programação baseado em experiências com ingressantes de um curso de Licenciatura em Computação. In Anais dos Workshops do XX Congresso da Sociedade Brasileira de Computação.

USP (2017). Universidade Federal de S˜ao Paulo. Projeto Político-Pedagógico do Curso de Bacharelado em Ciências de Computação. São Carlos, SP, 2017. Disponível em: https://www.icmc.usp.br/graduacao/ciencias-de-computacao-bacharelado. Acesso em: 28 fev. 2020.
Published
2020-06-30
BORDIN, Andréa S.; FINGER, Alice F.; GINDRI, Letícia; DE MELLO, Aline Vieira. Tutoria das Gurias: An action to mentor female students entering undergraduate programs in Computing. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 14. , 2020, Cuiabá. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 129-138. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2020.11283.