An Analysis of Women Participation in Technical Course in Informatics and Bachelor in Computer Science at the Federal Institute of Southeast of Minas Gerais

  • Julie Silva Pereira IF SUDESTE MG
  • Luiza Rosa de Moura IF SUDESTE MG
  • Nurian Maria Amâncio Coelho IF SUDESTE MG
  • Gabriela Cardoso Montes IF SUDESTE MG
  • Ivy Oliveira Magesti IF SUDESTE MG
  • Alessandra Martins Coelho IF SUDESTE MG

Abstract


In this paper, we verify at local level the gender issue in Information Technology (IT) area and also in specific situations of each group in the academic environment. Thus, we use a combination of exploratory and quantitative methods. We conclude that, although many women who start a technical course have affinities for the course, few want to enter an undergraduate course in the same area. In addition, in undergraduate courses, there is a large percentage of dropouts. Many factors such as environmental stimuli, shyness, emotional instability, and self-doubt, generally gives the feeling that everything is too much for her, contributing to resulting in a low number of women studying Computer Science.

Keywords: Women, Gender Relations, Computing, Higher Education, Computer Science

References

Aires, J., Mattos, G., Oliveira, C., Brito, A., Aragão, A. F., Alves, S., Coelho, T., and Moreira,G. (2018). Barreiras que impedem a opção das meninas pelas ciências exatas e computação: Percepções de alunas do ensino médio. In Anais do XII Women in Information Technology, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Amaral, M. A., Emer, M. C. F. P., Bim, S. A., Setti, M. G., and Gonçalves, M. M. (2017). Investigando questões de gênero em um curso da área de Computação. Revista Estudos Feministas, 25:857 – 874.

Assunção, L. A. (2018). Os horizontes femininos do trabalho: do chão de fábrica ao teto de vidro. Dissertação (Mestrado em Direito), Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Brasil.

Carvalho, F. L. A. N. (2019). Mulheres na informática: estratégias para promover a permanência desse público no curso de licenciatura em informática do instituto federal de educação, ciência e tecnologia do piauí campus teresina zona sul. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Informática), Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí - Campus Teresina Zona Sul. Teresina.

Freitas, B., Cosme, L., and Nascimento, M. (2019). Exame nacional de desempenho de estudantes (enade): Análise do perfil das mulheres dos cursos da Área de computação. In Anais do XIII Women in Information Technology, pages 179–183, Porto Alegre, RS, Brasil.

Guimarães, N. A., Brito, M. M. A. d., and Barone, L. S. (2016). Mercantilização no feminino: A visibilidade do trabalho das mulheres no Brasil. Revista Brasileira de Ciências Sociais, 31:17 – 38.

Lima, M. (2013). As mulheres na ciência da computação. Revista Estudos Feministas, 21(3):793–816.

Mochetti, K., Salgado, L., Zerbinato, A. V., Souza, B. L., and Avelino, M. R. E. (2016). Ciência da computação também é coisa de menina! In Anais do X Women in Information Technology, pages 11–15. SBC.

Rago, M. (2001). Trabalho feminino e sexualidade. In História das mulheres no Brasil, pages 578–606.

Soares, T. A. (2001). Mulheres em ciência e tecnologia: ascensão limitada. Química Nova, 24:281 – 285.
Published
2020-06-30
PEREIRA, Julie Silva; DE MOURA, Luiza Rosa; COELHO, Nurian Maria Amâncio; MONTES, Gabriela Cardoso; MAGESTI, Ivy Oliveira; COELHO, Alessandra Martins. An Analysis of Women Participation in Technical Course in Informatics and Bachelor in Computer Science at the Federal Institute of Southeast of Minas Gerais. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 14. , 2020, Cuiabá. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 139-148. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2020.11284.