Opening minds with unplugged computing: an experience with girls of the eighth and ninth grades of elementary schools
Abstract
The low representativeness of women in the technology field motivates, globally, initiatives to reduce the gender gap in the area. This paper presents the GRACE project, whose purpose is to promote female participation in the Computing field, and discusses its seminal initiative: provide girls of the eighth and ninth grades of elementary schools with information about computing.
Keywords:
technology, unplugged computing, girls, gender gap, elementary school, representativeness
References
Bell, T., Ian H. Witten, I. H., and Fellows, M. (2011).Computer Science Unplugged.
Cimpian, J. R., Kim, T. H., and McDermott, Z. T. (2020). Understanding persistent gendergaps in stem. Science, 368(6497):1317–1319.
de Santana, B. S. and Pereira, C. P. (2019). Aproximação de alunas do ensino básico do pensamento computacional: relato de experiência de uma oficina de eletrônica. In: Anais do Workshop de Informática na Escola, volume 25.
Maciel, C. and Bim, S. A. (2016). Programa meninas digitais – ações para divulgar a computação para meninas do ensino médio. In: Anais Computer on the Beach. SBC.
Nunes, M. A., Louzada, C., Salgueiro, E., Andrade, B., de Lima, P., and Figueiredo, R.(2016). Mapeamento de iniciativas brasileiras que fomentam a entrada de mulheres na computação. In: Anais do X Women in Information Technology, pages 56–60. SBC.
Peres, S. M., Boscarioli, C., Ferrari, A., Costa, C. I., Alves, C. M., Salles, C. G., Bruscatto,G., Silva, G. S., Silva, L. F., Souza, L. G., Teixeira, M. F., Delmondes, P. H. M., andWagner, P. K. (2014). O programa de educação tutorial no contexto da graduação em computação: Perfis, percepções e reflexões. In: XXII Workshop sobre Educação em Computação – Anais do XXXIV Congresso da SBC, pages 1503–1512. SBC.
Ribeiro, L., Barbosa, G., Silva, I., Coutinho, F., and Santos, N. (2019). Um panorama da atuação da mulher na computação. In: Anais do XIII Women in Information Technology, pages 1–10. SBC.
Torres, K. B. V., Bernardes, R. M., de Queiros, P. S., Vieira, T. M., Felix, J. C., De Urzedo,A. P. F. M., Souza, D. H. L., and Mendes, T. T. (2017). Inclusão das mulheres nas ciências e tecnologia: Ações voltadas para a educação básica. Expressa Extensão, 22(2):140–156.
Cimpian, J. R., Kim, T. H., and McDermott, Z. T. (2020). Understanding persistent gendergaps in stem. Science, 368(6497):1317–1319.
de Santana, B. S. and Pereira, C. P. (2019). Aproximação de alunas do ensino básico do pensamento computacional: relato de experiência de uma oficina de eletrônica. In: Anais do Workshop de Informática na Escola, volume 25.
Maciel, C. and Bim, S. A. (2016). Programa meninas digitais – ações para divulgar a computação para meninas do ensino médio. In: Anais Computer on the Beach. SBC.
Nunes, M. A., Louzada, C., Salgueiro, E., Andrade, B., de Lima, P., and Figueiredo, R.(2016). Mapeamento de iniciativas brasileiras que fomentam a entrada de mulheres na computação. In: Anais do X Women in Information Technology, pages 56–60. SBC.
Peres, S. M., Boscarioli, C., Ferrari, A., Costa, C. I., Alves, C. M., Salles, C. G., Bruscatto,G., Silva, G. S., Silva, L. F., Souza, L. G., Teixeira, M. F., Delmondes, P. H. M., andWagner, P. K. (2014). O programa de educação tutorial no contexto da graduação em computação: Perfis, percepções e reflexões. In: XXII Workshop sobre Educação em Computação – Anais do XXXIV Congresso da SBC, pages 1503–1512. SBC.
Ribeiro, L., Barbosa, G., Silva, I., Coutinho, F., and Santos, N. (2019). Um panorama da atuação da mulher na computação. In: Anais do XIII Women in Information Technology, pages 1–10. SBC.
Torres, K. B. V., Bernardes, R. M., de Queiros, P. S., Vieira, T. M., Felix, J. C., De Urzedo,A. P. F. M., Souza, D. H. L., and Mendes, T. T. (2017). Inclusão das mulheres nas ciências e tecnologia: Ações voltadas para a educação básica. Expressa Extensão, 22(2):140–156.
Published
2020-06-30
How to Cite
PASSOS, Julia; HUH, Karina; CAVALHEIRO, Lais; GONÇALVES, Yasmin; ELER, Marcelo M.; CUBERO, Josely; PERES, Sarajane M..
Opening minds with unplugged computing: an experience with girls of the eighth and ninth grades of elementary schools. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 14. , 2020, Cuiabá.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2020
.
p. 164-168.
ISSN 2763-8626.
DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2020.11287.
