Chica bytes: An Introduction to Computing workshop in the Interdisciplinary Bachelor of Science, Technology and Innovation Course
Abstract
This article presents an experience report from an Introduction to Computing workshop for intrant of an Interdisciplinary Bachelor’s Degree in Science, Technology and Innovation, aiming to smooth the first contacts with the Computing and to problematize the role of women in science and technology. The workshop consists of 3 meetings with 4 hours each, totaling 12 hours of workload.
Keywords:
chica bytes, programming, electronic
References
Arduino (2020). What is arduino? Disponível em: https://www.arduino.cc/en/guide/introduction.
Bell, T., Rosamond, F., and Casey, N. (2012). Computer Science Unplugged and Related Projects in Math and Computer Science Popularization, pages 398–456. Springer Berlin Heidelberg, Berlin, Heidelberg.
Camargo, M. S., Rehem, C. M., Rauh, Y. M., dos Santos Rosa, D., Leal, M. C., Magrone, E., and de Almeida Filho, N. (2010). Referenciais orientadores para os bacharelados interdisciplinares e similares.
Cohoon, J. M. and Aspray, W., editors (2006). Women and Information Technology: Research on Underrepresentation, volume 1. The MIT Press, 1 edition.
Ferreira, K., Barbosa, G., and Albuquerque, S. (2019). Uma iniciativa para apoiar e empoderar alunas de ensino técnico e de graduação em computação. In Anais do XIII Women in Information Technology, pages 104–108, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Franzoia, F., Pires, F., and Pessoa, M. (2019). Mentorando meninas iniciantes em programação: um estudo de caso. In Anais do XIII Women in Information Technology, pages 199–203, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Grossi, M., Borja, S., Lopes, A., and Andalecio, A. (2016). As mulheres praticando ciência no brasil. Revista Estudos Feministas, 24(1):11–30.
Junior, W., Santos, L., Manzano, A., Ângela Farias, Souza, T., Badji, I., Prietch, S., and Resmini, R. (2019). Techno girls: oficinas de programação de jogos para estudantes de escolas publicas. In Anais do XIII Women in Information Technology, pages 11–20, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Louzada, N., Santana, T., Assis, I., Braga, R., and Braga, A. (2019). Agindo sobre a diferença: atividades de empoderamento feminino em prol da permanência de mulheres em cursos de tecnologia da informação. In Anais do XIII Women in Information Technology, pages 69–78, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Resnick, M., Maloney, J., Monroy-Hernandez, A., Rusk, N., Eastmond, E., Brennan, K., Millner, A., Rosenbaum, E., Silver, J., Silverman, B., and Kafai, Y. (2009). Scratch: Programming for all. Commun. ACM, 52:60–67.
Santos, C. M. (2018). Por que as mulheres “desapareceram” dos cursos de computação.
Bell, T., Rosamond, F., and Casey, N. (2012). Computer Science Unplugged and Related Projects in Math and Computer Science Popularization, pages 398–456. Springer Berlin Heidelberg, Berlin, Heidelberg.
Camargo, M. S., Rehem, C. M., Rauh, Y. M., dos Santos Rosa, D., Leal, M. C., Magrone, E., and de Almeida Filho, N. (2010). Referenciais orientadores para os bacharelados interdisciplinares e similares.
Cohoon, J. M. and Aspray, W., editors (2006). Women and Information Technology: Research on Underrepresentation, volume 1. The MIT Press, 1 edition.
Ferreira, K., Barbosa, G., and Albuquerque, S. (2019). Uma iniciativa para apoiar e empoderar alunas de ensino técnico e de graduação em computação. In Anais do XIII Women in Information Technology, pages 104–108, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Franzoia, F., Pires, F., and Pessoa, M. (2019). Mentorando meninas iniciantes em programação: um estudo de caso. In Anais do XIII Women in Information Technology, pages 199–203, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Grossi, M., Borja, S., Lopes, A., and Andalecio, A. (2016). As mulheres praticando ciência no brasil. Revista Estudos Feministas, 24(1):11–30.
Junior, W., Santos, L., Manzano, A., Ângela Farias, Souza, T., Badji, I., Prietch, S., and Resmini, R. (2019). Techno girls: oficinas de programação de jogos para estudantes de escolas publicas. In Anais do XIII Women in Information Technology, pages 11–20, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Louzada, N., Santana, T., Assis, I., Braga, R., and Braga, A. (2019). Agindo sobre a diferença: atividades de empoderamento feminino em prol da permanência de mulheres em cursos de tecnologia da informação. In Anais do XIII Women in Information Technology, pages 69–78, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Resnick, M., Maloney, J., Monroy-Hernandez, A., Rusk, N., Eastmond, E., Brennan, K., Millner, A., Rosenbaum, E., Silver, J., Silverman, B., and Kafai, Y. (2009). Scratch: Programming for all. Commun. ACM, 52:60–67.
Santos, C. M. (2018). Por que as mulheres “desapareceram” dos cursos de computação.
Published
2020-06-30
How to Cite
SILVA, Lucas Almeida; ROCHA, Queilane da Conceição; OLIVEIRA, Amanda Vilas Boas; DOS SANTOS, Yasmin Solrac Ribeiro; SANTOS, Felipe de Melo ; DA SILVA, Guilherme Gonçalves; MACHADO, Érica Pereira.
Chica bytes: An Introduction to Computing workshop in the Interdisciplinary Bachelor of Science, Technology and Innovation Course. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 14. , 2020, Cuiabá.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2020
.
p. 179-183.
ISSN 2763-8626.
DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2020.11290.
