Teaching Computer History with a focus on the role of women with Computaseia games: A report of experience with newcomers in Software Engineering and Computer Science
Abstract
There have been strategies to enhance women's representation in various contexts in order to reduce prejudice against women in Science and Technology. This paper reports an experience with the game Computasseia to divulge women's protagonism in Computing for students entering Software Engineering and Computer Science courses. The results indicated that the game contributed to the increase in the perception of learning about the female personalities of Computing after using the game.
References
Figueiredo, S., Santos, O. (2016). Computasseia: destacando a participação feminina na História da Computação. In Anais do XIII Women in Information Technology, (pp. 16-19). Porto Alegre: SBC. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2016.9692.
Marques, A., Pinheiro, V., Alencar, A., Branco, K., Alves, R., & Mendes, M. (2019). Unindo pesquisa e extensão para fortalecer a participação feminina em cursos de Computação de uma universidade: Projeto Meninas Digitais do Vale. In Anais do XIII Women in Information Technology, (pp. 31-40). Porto Alegre: SBC. doi:10.5753/wit.2019.6710
Mello, A., Melo, A., & Ferrão, I. (2019). Uma análise sobre questões de gênero nos cursos de Computação do municı́pio de Alegrete/RS. In Anais do XIII Women in Information Technology, (pp. 61-68). Porto Alegre: SBC. doi:10.5753/wit.2019.6713
Petri, G., Calderón, A., von Wangenheim, C., Borgatto, A., & Ruiz, M. (2018). Benefícios dos Jogos Não-Digitais no Ensino de Computação. In Anais do XXVI Workshop sobre Educação em Computação. Porto Alegre: SBC. doi:10.5753/wei.2018.3481
Silva, J., Oliveira, L., & Silva, A. (2019). Meninas na Computação: uma análise inicial da participação das mulheres nos cursos de Sistemas de Informação do estado de Alagoas. In Anais do XXVII Workshop sobre Educação em Computação, (pp. 444-452). Porto Alegre: SBC. doi:10.5753/wei.2019.6649
