Where are the women in this history? A workshop about female representativeness in the sciences
Abstract
The present work is an educational activity report of conducting a timeline construction workshop, about women in the history of science. The aim of the workshop is to retell the story with the participation of women, and thus bring representativeness to areas that are often considered to be masculine. For the development of this activity, eight women from the three major areas of science were surveyed: human, exact and biological. Along 1h30 minutes, it counted on the participation of students from a technical, in favor of the identification and acknowledgment of female figures obliterated in historiography.
References
Cunha, M. B., Peres, O. M. R., Giordan, M., Bertoldo, R. R., Quadros Marques, G., & Duncke, A. C. (2014). As mulheres na ciência: o interesse das estudantes brasileiras pela carreira científica. Educación química, 25(4), 407-417.
Favilli, E. Histórias de Ninar para Garotas Rebeldes. São Paulo: Vergara & Riba Editoras, 2017.
Júnior, W., Santos, L., Manzano, A., Farias, ., Souza, T., Badji, I., Prietch, S., & Resmini, R. (2019). Techno Girls: oficinas de programação de jogos para estudantes de escolas públicas. In Anais do XIII Women in Information Technology, (pp. 11-20). Porto Alegre: SBC. doi:10.5753/wit.2019.6708.
Maia, M. M. (2016). Limites de gênero e presença feminina nos cursos superiores brasileiros do campo da computação. Cadernos Pagu, (46), 223-244.
Organização das Nações Unidas para Educação, Ciência e Cultura (UNESCO). 2020. UNESCO Celebra o Dia Internacional das Mulheres e Meninas na Ciência. Disponível em: https://pt.unesco.org/news/unesco-celebra-o-dia-internacional-das- mulheres-e-meninas-na-ciencia. Acesso em: 06/03/2020.
Salgado, L., Cappelli, C., & Avelino, M. (2017). Oficina de Re(design) da Interação do Whatsapp para alunas da rede municipal de Petrópolis. In Anais do XI Women in Information Technology. Porto Alegre: SBC. doi:10.5753/wit.2017.3399.
Soares, C. N., Leite, L. L., de Araújo, A. P. F., & Holanda, M. (2018). Mulheres de Ferro: Relato de Prática Utilizando Arduíno com Alunas do Ensino Médio em uma Escola Pública. In Anais do XII Women in Information Technology. Porto Alegre: SBC. doi:10.5753/wit.2018.3383.
