Academic performance and admission to higher education: an analysis of female students into the technical course in Computer Science area integrated with high school between 2016 and 2020

Abstract


Papers show that the participation of the female public in higher education courses and in the corporate world in the computer area has been decreasing over time. However, in the technical course in Computer Science area integrated with high school at the Federal Institute of São Paulo, Hortolândia campus, the majority of female students was noted, which motivated this research. This paper analyzes students' grades in technical aspects in relation to the common core subjects available in high school since most female students said they were not interested in the course or in the course area and evaluate the difference in performance between the subjects and the chosen area for college.
Keywords: women in computing, technical course, data analysis

References

BRASIL (2004). Decreto nº 5.154, de 23 de julho de 2004. Diário Oficial [da] República do Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 26 jul. 2004. Seção 1, p. 18.

ISACA (2017). Information Systems Audit And Control Association (2017). “The future tech workforce: breaking gender barriers”, http://www.isaca.org/info/2017-women-in-technology-survey/index.html [Online; Acessado em 30 de maio de 2021].

INEP (2019). “Censo da educação superior”. https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2020/Notas_Estatisticas_Censo_da_Educacao_Superior_2019.pdf [Online; Acessado em 30 de maio de 2021].

Marques, D. & Silva, A. C. Uma reflexão sobre a participação das mulheres em cursos de Informática do IFSP câmpus Hortolândia. XI Conference of Latin American Women in Computing (LAWCC). Cidade do Panamá. Setembro. 2019.

Moreira, J., Silva, R., & Carvalho, M. (2018). Cenários Prospectivos: Uma Visão do Futuro da Presença Feminina em Cursos de Ciência da Computação de uma Instituição de Ensino Superior. Anais do XXVI Workshop sobre Educação em Computação. Porto Alegre: SBC.

Meninas (2021). Meninas Digitais. http://meninas.sbc.org.br/index.php/sobre/ [Online; Acessado em 30 de maio de 2021].

PyLadies (2021). PyLadies Brasil. http://brasil.pyladies.com/about/ [Online; Acessado em 30 de maio de 2021].

Techmakers (2021). Women Techmakers Brasil 2012. http://gxgbrasil.github.io/wtmbr/ [Online; Acessado em 30 de maio de 2021].

USP (2018). “Por que as mulheres “desapareceram” dos cursos de computação?”. Jormal da USP. https://jornal.usp.br/universidade/por-que-as-mulheres-desapareceram-dos-cursos-de-computacao/ [Online; Acessado em 30 de maio de 2021].

Women (2021). Women Who Code. In: https://www.womenwhocode.com/ [Online; Acessado em 30 de maio de 2021].
Published
2021-07-18
MARQUES, Daniela; SILVA, André Constantino da; GUEDES, Gustavo Bartz; SANTOS JUNIOR, Carlos Roberto dos. Academic performance and admission to higher education: an analysis of female students into the technical course in Computer Science area integrated with high school between 2016 and 2020. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 15. , 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 51-60. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2021.15841.