Women in Computer Science: from North to South - An Extension Action in the Pandemics in Search of the Integration of the Different Regions of Brazil
Abstract
In a period in which social isolation became strategic in combating the COVID-19 pandemic, many institutions had to revise their way of working, migrating to remote work. This also happened at public universities. In this scenario, this article presents an extension action that has among its objectives to publicize the work and give voice to women all over the country that are somehow involved with Science, Technology and Computing. Developed in a totally remote way, involving the collaboration of two partner projects of the Meninas Digitais Program, the action Women in Computing: from North to South included 9 online lectures given by women, having reached the target audience among the people who watched the action live.
Keywords:
Women in Computer Science in Brazil, Girls in Computer Science, Gurias in Computer Science, Women in Computer Science from North to South
References
Aquino, E. M. L.; Silveira, I. H., Pescarini, J. M. et al. (2020). “Medidas de distanciamento social no controle da pandemia de COVID-19: potenciais impactos e desafios no Brasil”. Ciência & Coletiva, v. 25.
Aristovnik, A., Kerzic, D., Ravsej, D. et al. (2020). “Impacts of the COVID-19 Pandemic on Life of Higher Education Students: A Global Perspective”. Sustainability, 12(20).
FORPROEX - Fórum de Pró-reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. (2012), Política Nacional de Extensão Universitária.
Kaur, Tanveer, and Preeti Sharma (2020). “A study on working women and work from home amid coronavirus pandemic”. J. Xi’an Univ. Archit. Technol, 1400-1408.
Losekann, R. G. C. B., Mourão, H. C. (2020). “Desafios do Teletrabalho na Pandemia Covid-19: Quando o Home Vira Office”. Caderno de Administração, 28, 71-75.
Nunes, D. J (2019). “Educação superior em computação, estatísticas - 2019”. https://www.sbc.org.br/documentos-da-sbc/summary/133-estatisticas/1324-educacao-superior-em-computacao-estatisticas-2019, Abril.
Rajkumar, R. P. (2020). “COVID-19 and mental health: A review of the existing literature”. Asian Journal of Psychiatry, v. 52.
Schneider, E. M., Tomazini-Neto, B. C., Lima B. G. T. de et al. (2020). “O Uso das Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDIC): possibilidades para o ensino (não) presencial durante a pandemia Covid-19”. Educ@ção, 4(8), 1071-1090.
Silva, J., Oliveira, L., Silva, A. (2019). “Meninas na Computação: uma análise inicial da participação das mulheres nos cursos de Sistemas de Informação do estado de Alagoas”. In Anais do XXVII Workshop sobre Educação em Computação, 444-452. Porto Alegre: SBC. doi:10.5753/wei.2019.6649
Xiong, J., Lipsitz, O., Nasri, F. et al. (2020). “Impact of COVID-19 pandemic on mental health in the general population: A systematic review”. Journal of Affective Disorders, p. 55-64, v. 277.
Aristovnik, A., Kerzic, D., Ravsej, D. et al. (2020). “Impacts of the COVID-19 Pandemic on Life of Higher Education Students: A Global Perspective”. Sustainability, 12(20).
FORPROEX - Fórum de Pró-reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. (2012), Política Nacional de Extensão Universitária.
Kaur, Tanveer, and Preeti Sharma (2020). “A study on working women and work from home amid coronavirus pandemic”. J. Xi’an Univ. Archit. Technol, 1400-1408.
Losekann, R. G. C. B., Mourão, H. C. (2020). “Desafios do Teletrabalho na Pandemia Covid-19: Quando o Home Vira Office”. Caderno de Administração, 28, 71-75.
Nunes, D. J (2019). “Educação superior em computação, estatísticas - 2019”. https://www.sbc.org.br/documentos-da-sbc/summary/133-estatisticas/1324-educacao-superior-em-computacao-estatisticas-2019, Abril.
Rajkumar, R. P. (2020). “COVID-19 and mental health: A review of the existing literature”. Asian Journal of Psychiatry, v. 52.
Schneider, E. M., Tomazini-Neto, B. C., Lima B. G. T. de et al. (2020). “O Uso das Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDIC): possibilidades para o ensino (não) presencial durante a pandemia Covid-19”. Educ@ção, 4(8), 1071-1090.
Silva, J., Oliveira, L., Silva, A. (2019). “Meninas na Computação: uma análise inicial da participação das mulheres nos cursos de Sistemas de Informação do estado de Alagoas”. In Anais do XXVII Workshop sobre Educação em Computação, 444-452. Porto Alegre: SBC. doi:10.5753/wei.2019.6649
Xiong, J., Lipsitz, O., Nasri, F. et al. (2020). “Impact of COVID-19 pandemic on mental health in the general population: A systematic review”. Journal of Affective Disorders, p. 55-64, v. 277.
Published
2021-07-18
How to Cite
GINDRI, Letícia; ARAÚJO-DE-OLIVEIRA, Patrícia; MELO, Amanda Meincke; MACIEL, Aíla; VARGAS, Ketrin Diovana Alves Rodrigues; OTOKOVIESKI, Marina Braun; ANJOS, Raniely dos.
Women in Computer Science: from North to South - An Extension Action in the Pandemics in Search of the Integration of the Different Regions of Brazil. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 15. , 2021, Evento Online.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2021
.
p. 101-110.
ISSN 2763-8626.
DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2021.15846.
