The role of teachers in encouraging the computing career for girls in elementary school
Abstract
Many actions have been accomplished with the aim of attracting more girls to Computing, since workshops with middle school students up to actions to keep them in college, once they already decided their career. In Brazil, taking into account the more than 100 associated projects of Meninas Digitais, the vast majority of them focus their actions on the female students. However, projects that focus on the middle school teachers also can be allied to the cause. For this purpose, the teachers need to know more about the computing career, as to what the professionals do and the field of activity they can work on. Then, they can help spread this knowledge to the students. This article emphasizes the demand for projects that can assist the teachers, since it was possible to identify stereotypes and important gaps in Computing concepts.
References
Berardi, R., Kozievitch, N., Bim, S. and Auceli, P. (2019). Oficina de Banco de Dados com Aprendizado Cinestésico para Meninas do Ensino Médio. Anais do Workshop de Informática na Escola, 25(1), 345-354.
Bim, S. A., and Berardi, R. C. G. (2020). TIChers - conscientização e formação de docentes da Educação Básica por mais mulheres na Computação. Anais do XIV Women in Information Technology, Cuiabá: SBC, pp.269-273
Brasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Básica 2020: resumo técnico. Brasília, DF: INEP, 2021
Buscacio, R. C. Z. and Soares, A. B. (2017). Expectativas sobre o desenvolvimento da carreira em estudantes universitários. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 18(1), 69-79.
de Holanda, M., Mourão, R., Ramos, G., de Araújo, A., and Walter, M. (2017). Uma Pesquisa com Alunas do Ensino Fundamental e Médio sobre os Cursos da Área de Computação. In Anais do XI Women in Information Technology. Porto Alegre: SBC.
de Souza, T. P. (2017). “A Desigualdade de Gênero no Campo da Tecnologia da Informação”, Seminário Internacional Fazendo Gênero 11 & 13th Women’s Worlds Congress.
Faht, B. H. (2011). Fatores que influenciam a escolha profissional do jovem universitário e sua visão a respeito da orientação profissional. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, 2011.
Ferreira, A. F., Nascimento, I. and Fontaine, A. M. (2009). O papel do professor na transmissão de representações acerca de questões vocacionais. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 10(2), 43-56.
Imaginário, L. (1990). Desenvolvimento vocacional. Em B. Campos (Org.), Psicologia do desenvolvimento e educação de jovens: Vol. 2. Lisboa: Universidade Aberta.
Imaginário, L. (1995). Reestruturação curricular e orientação escolar e profissional. Noesis, 35, 30-32.
Martins, A., Silva, J., Santos, J., and Rebouças, A. (2019). Fatores que Atraem e Afastam as Meninas de cursos da Área de TI. In Anais do XIII Women in Information Technology, (pp. 114-118). Porto Alegre: SBC.
Matos, E., Coutinho, C., Santos, E., dos Santos, J., Azevedo, L., Tavares, G., and Zabot, D. (2021). Desenvolvendo e descobrindo competências no currículo escolar por meio do Raciocínio Computacional. In Anais do Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, (pp. 255-262). Porto Alegre: SBC.
Neto, J. G. S., Fernandes, C. L. and Nascimento, P. H. L. (2016). Fatores que influenciam na escolha do curso superior por parte dos alunos do ensino médio: o professor exerce influência?. Anais III Congresso Nacional de Educação, Campina Grande: Realize Editora.
of University Women, A. A. and the Analysis Group, G.-L. (1994). Shortchanging Girls, Shortchanging America: Executive Summary: a Nationwide Poll that Assesses Self-esteem, Educational Experiences, Interest in Math and Science, and Career Aspirations of Girls and Boys Ages 9-15. American Association of University Women Educational Foundation.
Semis, L. and Monteiro, A. P. (2016). Mulheres enfrentam preconceito e isolamento em cursos de computação. Disponível em: <https://www.programaria.org/preconceito-mulher-cursos-computacao/>. Acesso em: 15 mar. 2021
Sociedade Brasileira de Computação (2019). Educação Superior em Computação e Estatísticas. Disponível em: <https://www.sbc.org.br/documentos-da-sbc/summary/133-estatisticas/1324-educacao-superior-em-computacao-estatisticas-2019>. Acesso em: 14 mar. 2021.
