Transforming extension actions for the digital environment: An experience report in the Digital Girls of the Valley project

  • Maria Victoria S. Fiori UFC
  • Maria Elanne M. Rodrigues UFC
  • Lauana Maria C. de Oliveira UFC
  • Ariany Almeida Maia UFC
  • Marina da S. Rocha UFC
  • Victoria Gabriella R. Pereira UFC
  • Jacilane de H. Rabelo UFC
  • Anna Beatriz Marques UFC

Abstract


The project Meninas Digitais do Vale project aims to strengthen female participation in the University's Computing courses Federal University of Ceará - Russas Campus. Due to the pandemic, caused by the new coronavirus COVID-19, social isolation and the adaptation of academic activities to the remote mode was necessary. In view of this, the project developed its actions remotely with the objective of continuing its extension activities during the period of social detachment, having social networks as its main ally. The project promoted long and short-term courses, production of thematic content in the area and events aimed at the academic community and the general public. To assess the experience of the participants in the actions, questionnaires were adopted. A quantitative and qualitative analysis was conducted on the results of the evaluation of the courses and actions promoted by the project.
Keywords: Extension activities, Experience report, Remote teaching

References

Andrade, L. M. M. D. S., de Oliveira Santos, S., Gomes, M. R., Rodrigues, A. A. M., de Miranda, A. C., Torres, L. L. S. and Barbosa, C. S. (2020). Ações Iniciais do Projeto de Extensão Garotas Tech dos Sertões de Crateús para Captação e Retenção de Meninas aos Cursos de TI da UFC-Crateús. In Anais do XIV WIT, p. 169-173. SBC.

BRASIL (2020). Portaria Nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19.

de Oliveira, L. M. C., Oliveira, R. A., and Marques, A. B. (2020a). Design Thinking: oficinas para inovação e empoderamento feminino. In Anais do XIV Women in Information Technology, p. 204-208. SBC.

de Oliveira, P. A., Maciel, A. and Souza, G. F. (2020b). Projeto Meninas na Computação-UNIFAP: relato de experiência e desafios. In Anais do XIV Women in Information Technology, p. 264-268. SBC.

Flôr, D. E., da Cruz, E. H. M., Possebom, A. T., Junior, C. R. B., Hübner, R., Gonçalves, P. C., da Silva, C. A. and Aylon, L. B. R. (2020). MannaAcademy: impulsionando o protagonismo feminino através de uma rede interinstitucional de extensão universitária. In Anais do XXVIII Workshop sobre Educação em Computação, p. 26-30. SBC.

Frigo, L. B., Moro, F. F., Padilha, R. O. and Pozzebon, E. (2020). Meninas em Ação: Atividades Inspiradoras para Projetos Parceiros do Programa Meninas Digitais. In Anais do XIV Women in Information Technology, p. 60-69. SBC.

IJsselsteijn, W. A., de Kort, Y. A. and Poels, K. (2013). The Game Experience Questionnaire. Eindhoven: Technische Universiteit Eindhoven, v. 46, n. 1.

Maciel, C., and Bim, S. A. (2016). Programa Meninas Digitais–ações para divulgar a Computação para meninas do ensino médio. Anais do Computer on the Beach, p. 327-336.

Ministério da Saúde. (2020). Portaria nº 188, de 3 de fevereiro de 2020. Declara Emergência em Saúde Pública de importância Nacional (ESPIN) em decorrência da Infecção Humana pelo novo Coronavírus (2019-nCoV). Diário Oficial da União.

Nobre, C. D. F. C. and Guerreiro, M. Â. N. (2020). Ensinar e Aprender em Tempos de Pandemia Covid-19. Saberes Plurais: Educação na Saúde, v. 4, n. 2, p. 6-10.

Pinheiro, V. M., Alencar, A. I., Branco, K. C., Fiori, M. V., and Marques, A. B. (2020). Ensinando História da Computação com foco no protagonismo das mulheres com jogo Computasseia: Um relato de experiência com ingressantes de Engenharia de Software e Ciência da Computação. In Anais do XIV WIT, p. 214-218. SBC.
Published
2021-07-18
FIORI, Maria Victoria S.; RODRIGUES, Maria Elanne M.; OLIVEIRA, Lauana Maria C. de; MAIA, Ariany Almeida; ROCHA, Marina da S.; PEREIRA, Victoria Gabriella R.; RABELO, Jacilane de H.; MARQUES, Anna Beatriz. Transforming extension actions for the digital environment: An experience report in the Digital Girls of the Valley project. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 15. , 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 190-199. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2021.15855.