A Regional Analysis of the Profile of Undergraduate Students in STEAM courses through ENADE
Abstract
In order to investigate the profile of students graduating from courses in the STEAM areas in the state of Amazonas, this article analyzes socioeconomic data of participants in the ENADE (National Student Performance Exam) in the years 2017 to 2019. The results showed that the majority of students still it is male, that most women had characteristics of economic vulnerability and lack of representativeness when gender was associated with the indigenous race. In addition to the permanence of gender stigma associated with motivation to choose a course when compared between men and women in the sample. It is concluded that there is a need to carry out more in-depth analyzes in certain aspects of the research, such as the interconnection of basic education data, however the analysis made in this article verified the indispensability of actions within higher education institutions that contribute to the permanence of students.
Keywords:
ENADE, profile, socioeconomic, graduates, STEAM
References
Bergamaschi, Maria Aparecida; Doebber, Michele Barcelos; Brito, Patricia Oliveira. (2018). Estudantes indígenas em universidades brasileiras: um estudo das políticas de acesso e permanência. Rev. bras. Estud. pedagog. Brasília, v. 99, n. 251, p.37-53.
Carvalhaes, Flavio; Ribeiro, Carlos Antônio Costa. (2019) Estratificação horizontal da educação superior no Brasil: Desigualdades de classe, gênero e raça em um contexto de expansão educacional. Tempo Social, revista de sociologia da USP, v. 31, n. 1.
Casagrande, Lindamir Salete; Souza, Ângela Maria Freire de Lima e. (2016). Para além do gênero: mulheres e homens em engenharias e licenciaturas. Estudos Feministas, Florianópolis. http://dx.doi.org/10.1590/1806-9584-2016v24n3p825.
Colombo, Daniel Gama e. (2018). Análise do Perfil dos Ingressantes de Cursos de Mestrado e Doutorado. Cadernos de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais. http://dx.doi.org/10.24109/9788578630669.ceppe.v1a8.
Filho, Roberto Leal Lobo e Silva; Lobo, Maria Beatriz de Carvalho Melo; Chagas, Renata Lucia Cavalca Perrenoud; Chagas, Joselito Moreira. (2020). Evasão e Valor Agregado nas IES de Engenharia no Brasil.
Freitas, Bárbara Santos; Cosme, Luciana Balieiro; Nascimento, Mayara Assis. (2019). Exame Nacional de Desempenho de Estudantes (ENADE) - Análise do Perfil das mulheres dos cursos da área de computação. Instituto Federal do Norte de Minas Gerais – IFNMG Montes Claros.
Geglio, Paulo César. (2018). Quem são os Estudantes da Carreira de Magistério?. Rev. FAEEBA – Ed. e Contemp., Salvador, v. 27, n. 53, p. 120-140.
Nasu, Vitor Hideo. (2020). Investigação Empírica Acerca da Relação entre Sexo e Desempenho Acadêmico na Educação Contábil. Universidade de São Paulo. São Paulo-SP, Brasil.
Tomás, M C. (2019). Percepções sobre a prova do ENADE sob a perspectiva de gênero e raça: uma análise dos cursos de Direito, Psicologia, Administração e Ciências Econômicas, 2015.
Zucatelli, C. (2019). Perfil socioeconômico, motivações e aspirações profissionais de concluintes da área de Educação do ensino superior no Brasil, 2014. XXI Encontro Nacional de Estudos Populacionais, Poços de Caldas-MG.
Carvalhaes, Flavio; Ribeiro, Carlos Antônio Costa. (2019) Estratificação horizontal da educação superior no Brasil: Desigualdades de classe, gênero e raça em um contexto de expansão educacional. Tempo Social, revista de sociologia da USP, v. 31, n. 1.
Casagrande, Lindamir Salete; Souza, Ângela Maria Freire de Lima e. (2016). Para além do gênero: mulheres e homens em engenharias e licenciaturas. Estudos Feministas, Florianópolis. http://dx.doi.org/10.1590/1806-9584-2016v24n3p825.
Colombo, Daniel Gama e. (2018). Análise do Perfil dos Ingressantes de Cursos de Mestrado e Doutorado. Cadernos de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais. http://dx.doi.org/10.24109/9788578630669.ceppe.v1a8.
Filho, Roberto Leal Lobo e Silva; Lobo, Maria Beatriz de Carvalho Melo; Chagas, Renata Lucia Cavalca Perrenoud; Chagas, Joselito Moreira. (2020). Evasão e Valor Agregado nas IES de Engenharia no Brasil.
Freitas, Bárbara Santos; Cosme, Luciana Balieiro; Nascimento, Mayara Assis. (2019). Exame Nacional de Desempenho de Estudantes (ENADE) - Análise do Perfil das mulheres dos cursos da área de computação. Instituto Federal do Norte de Minas Gerais – IFNMG Montes Claros.
Geglio, Paulo César. (2018). Quem são os Estudantes da Carreira de Magistério?. Rev. FAEEBA – Ed. e Contemp., Salvador, v. 27, n. 53, p. 120-140.
Nasu, Vitor Hideo. (2020). Investigação Empírica Acerca da Relação entre Sexo e Desempenho Acadêmico na Educação Contábil. Universidade de São Paulo. São Paulo-SP, Brasil.
Tomás, M C. (2019). Percepções sobre a prova do ENADE sob a perspectiva de gênero e raça: uma análise dos cursos de Direito, Psicologia, Administração e Ciências Econômicas, 2015.
Zucatelli, C. (2019). Perfil socioeconômico, motivações e aspirações profissionais de concluintes da área de Educação do ensino superior no Brasil, 2014. XXI Encontro Nacional de Estudos Populacionais, Poços de Caldas-MG.
Published
2021-07-18
How to Cite
LEÃO, Jeovana; ARAÚJO, Adrya; SOUZA, Bruna Mariana F. de; ARAÚJO, Julis Figueira de; FERREIRA, Kalil; BARROS, Mariana; LAUSCHNER, Tanara; NAKAMURA, Fabiola Guerra.
A Regional Analysis of the Profile of Undergraduate Students in STEAM courses through ENADE. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 15. , 2021, Evento Online.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2021
.
p. 200-209.
ISSN 2763-8626.
DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2021.15856.
