An analysis of the importance of a project with actions aimed at welcoming newcomers to Computing courses: A qualitative study

  • Marina da S. Rocha UFC
  • Karina Castelo Branco UFC
  • Ana Lara S. Oliveira UFC
  • Lauana M. C. de Oliveira UFC
  • Maria Victoria S. Fiori UFC
  • Jacilane de H. Rabelo UFC
  • Anna Beatriz Marques UFC

Abstract


The dropoutt of female students in the first semesters of Computer Science courses is becoming increasingly frequent. Thus, we are seeking to increase the number of actions that engage, support and welcome female students in the first semesters. Based on this, the academic mentoring initiative is an action that aims to identify and analyze the main difficulties and motivations of the incoming students in order to develop activities that can change this reality and provide the necessary support. This paper presents a survey with the objective of collecting feedback from nine female students of the Computer Science and Software Engineering courses participating in an academic mentoring initiative. A qualitative analysis, using Grounded Theory methodology, was conducted to explore the impact of the initiative and suggestions for improvement.

Keywords: Host, Newcomers, Permanence

References

Alves, G. M. D. S., da Silva, J. J., Dantas, R. D. Q., Dantas, V. F., de Figueiredo, R. V., and de Souza, G. C. (2017). Usando técnicas de aprendizagem colaborativa para incentivar o ensino-aprendizagem de programação entre as alunas de cursos de Computação. In Anais do XI Women in Information Technology. SBC.

Barbosa, M. W. (2017). Uma análise do uso de grounded theory em engenharia de software. Revista Produção Online, 17(1), 26-48.

Bordin, A., Finger, A., Gindri, L., and de Mello, A. (2020). Tutoria das Gurias: Uma ação de acompanhamento de alunas ingressantes em cursos de Computação. In Anais do XIV Women in Information Technology, (pp. 129-138). Porto Alegre: SBC.

BRASIL (2020). Portaria Nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19.

Brito, L. Projeto de extensão da UFPB incentiva alunas da área de Tecnologia da Informação. G1 PB, 03 de março de 2020. Disponível em <https://g1.globo.com/pb/paraiba/noticia/2020/03/07/projeto-de-extensao-da-ufpb-incentiva-alunas-da-area-de-tecnologia-da-informacao.ghtml>. Acesso em : 04 de mar. de 2021.

Corbin, J., and Strauss, A. (2014). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage publications.

da Silva, J.B., Braga, R.B., and Oliveira, C. T. (2018). Estratégias para Permanência e Êxito de Estudantes Mulheres em Cursos Superiores de Tecnologia da Informação e Comunicação. In Anais do XII Women in Information Technology. SBC.

Franzoia, F., Pires, F., and Pessoa, M. (2019). Mentorando meninas iniciantes em programação: um estudo de caso. In Anais do XIII Women in Information Technology (pp. 199-203). SBC.

Louzada, N., Santana, T., Assis, I., Braga, R., and Braga, A. (2019). Agindo sobre a diferença: atividades de empoderamento feminino em prol da permanência de mulheres em cursos de Tecnologia da Informação. In Anais do XIII Women in Information Technology (pp. 69-78). SBC.

Moreira, D. A. (2007). O uso de programas de computador na análise qualitativa: oportunidades, vantagens e desvantagens. Revista de Negócios, 12(2), 56-58.

ONU Mulheres Brasil. “Pensemos em igualdade, construção das mudanças com inteligência e inovação”. Disponível em: <http://www.onumulheres.org.br/>. Acesso em: 21 de fevereiro de 2021.

Programaria. Por que o machismo cria barreiras para mulheres na tecnologia. Disponível em: <https://www.programaria.org/especiais/mulheres-tecnologia/>. Acesso em: 21 de fevereiro de 2021.

SBC Educação Superior em Computação Estatísticas-2019. Disponível em: <https://www.sbc.org.br/documentos-da-sbc/category/133-estatisticas>. Acesso em: 14 de março de 2021.
Published
2021-07-18
ROCHA, Marina da S.; CASTELO BRANCO, Karina; OLIVEIRA, Ana Lara S.; OLIVEIRA, Lauana M. C. de; FIORI, Maria Victoria S.; RABELO, Jacilane de H.; MARQUES, Anna Beatriz. An analysis of the importance of a project with actions aimed at welcoming newcomers to Computing courses: A qualitative study. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 15. , 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 210-219. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2021.15857.