Analysis of the Participation of Girls and Women in High School in Informatics at the Federal Institute of Brasília
Abstract
This article aims to characterize the presence of girls and women in an integrated high school course in computer science at the Federal Institute of Brasília. The research is exploratory with data collection through a questionnaire with the participation of 21 students enrolled in the course. The results show that the participants consider the quality of the course to be relevant and believe in employability upon completion. However, they ponder prejudice on the part of family and colleagues during the course.
Keywords:
Integrated high school, girls and women, Informatics, IFB
References
Aires, J.; Mattos, G.; Oliveira, C.; Brito, A.; Aragão, A. F.; Alves, S.; Coelho, T.; Moreira, G. (2018) Barreiras que Impedem a Opção das Meninas pelas Ciências Exatas e Computação: Percepção de Alunas do Ensino Médio. In: Women In Information Technology, p. 1-5.
IFB (2020) Portal IFB em Números. Disponível em: www.ifbemnumeros.ifb.edu.br
Kauark, F. S.; Manhães, F. C.; Medeiros, C. H. M. (2010) Metodologia da pesquisa: Guia Prático. Itabuna, BA: Via Litterarum. [online]
Pereira, J. S.; Moura, L. R.; Coelho, N. M. A.; Montes, G. C.; Magesti, I. O.; Coelho, A. M. (2020) Uma Análise da Participação das Mulheres nos Cursos Técnico em Informática e Ciência da Computação do Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais. In: Women In Information Technology, p. 139-148.
Ribeiro, K. S. F. M.; Maciel, C. (2020) Fatores de Influência na Escolha pela Continuidade da Carreira em Computação pelas Estudantes de Ensino Médio Técnico em Informática. In: Women In Information Technology, p. 40-49.
Santana, T. S.; Assis, I. T. B.; Braga, R. B.; Louzada, N. C. (2017) A importância de atividades de empoderamento feminino como forma de minimizar a evasão das mulheres nos cursos de Tecnologia da Informação. In: Women In Information Technology, p. 1204-1207.
Santos, T. N.; Manenti, M. T.; Pozzebon, E.; Frigo, L. B. (2016) Incentivando meninas do ensino médio a ingressarem nas áreas tecnológicas com curso de programação e robótica. In: Women In Information Technology, p. 43-46.
Tuesta, E. F.; Digiampietri, L. A.; Delgado, K. V.; Martins, N. F. A. (2019) Análise da participação das mulheres na ciência: um estudo de caso da área de Ciências Exatas e da Terra no Brasil, Em Questão, 25(1), p.37-62.
IFB (2020) Portal IFB em Números. Disponível em: www.ifbemnumeros.ifb.edu.br
Kauark, F. S.; Manhães, F. C.; Medeiros, C. H. M. (2010) Metodologia da pesquisa: Guia Prático. Itabuna, BA: Via Litterarum. [online]
Pereira, J. S.; Moura, L. R.; Coelho, N. M. A.; Montes, G. C.; Magesti, I. O.; Coelho, A. M. (2020) Uma Análise da Participação das Mulheres nos Cursos Técnico em Informática e Ciência da Computação do Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais. In: Women In Information Technology, p. 139-148.
Ribeiro, K. S. F. M.; Maciel, C. (2020) Fatores de Influência na Escolha pela Continuidade da Carreira em Computação pelas Estudantes de Ensino Médio Técnico em Informática. In: Women In Information Technology, p. 40-49.
Santana, T. S.; Assis, I. T. B.; Braga, R. B.; Louzada, N. C. (2017) A importância de atividades de empoderamento feminino como forma de minimizar a evasão das mulheres nos cursos de Tecnologia da Informação. In: Women In Information Technology, p. 1204-1207.
Santos, T. N.; Manenti, M. T.; Pozzebon, E.; Frigo, L. B. (2016) Incentivando meninas do ensino médio a ingressarem nas áreas tecnológicas com curso de programação e robótica. In: Women In Information Technology, p. 43-46.
Tuesta, E. F.; Digiampietri, L. A.; Delgado, K. V.; Martins, N. F. A. (2019) Análise da participação das mulheres na ciência: um estudo de caso da área de Ciências Exatas e da Terra no Brasil, Em Questão, 25(1), p.37-62.
Published
2021-07-18
How to Cite
SANTOS, Sylvana Karla S. L..
Analysis of the Participation of Girls and Women in High School in Informatics at the Federal Institute of Brasília. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 15. , 2021, Evento Online.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2021
.
p. 270-274.
ISSN 2763-8626.
DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2021.15864.
