Pedagogical strategies in programming teaching for women

  • Caroline Sacramento Alves UFBA
  • Juliana Maria Oliveira dos Santos UFBA
  • Débora Abdalla UFBA

Abstract


This paper presents the pedagogical strategies used in a beginner's computer programming course exclusively for women. In addition, it brings reflections on how such strategies enhance the teaching-learning process regarding the development of female interest in the field of computing. The courses are carried out by the Meninas Digitais – Regional Bahia project.
Keywords: programming, teaching, women

References

Cesario, G., da Silveira, N., Bim, S., & Maciel, C. (2017). Por Mais Mulheres na Computação: análise dos trabalhos publicados no X Women in Information Technology. In Anais do XI Women in Information Technology, p. 1214-1217.

Citeli, M. T. (2015). Mulheres nas ciências: mapeando campos de estudo. In Cadernos Pagu, n. 15, p. 39-75.

Ferreira, A., Santos, J., Silva, R., Oliveira, A., Zabot, D., Abdalla, D., & Matos, E. (2016). Hello World: relato de experiência de um curso de iniciação à programação. In Anais dos Workshops do V Congresso Brasileiro de Informática na Educação, p. 1306-1315.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2020). Sinopse Estatística da Educação Superior 2019, http://inep.gov.br/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior, Março 2021.

Leite, S. (2012). Afetividade nas práticas pedagógicas. In Temas em Psicologia, v. 20, n. 2, p. 355-368.

Louzada, N., Santana, T., Assis, I., Braga, R., & Braga, A. (2019). Agindo sobre a diferença: atividades de empoderamento feminino em prol da permanência de mulheres em cursos de Tecnologia da Informação. In Anais do XIII Women in Information Technology, p. 69-78.

Smith, B. L. & MacGregor, J. (1992). What is collaborative learning? In Collaborative Learning: A Sourcebook for Higher Education, A. Goodsell, M. Maher, V. Tinto, B. L. Smith & J. MacGregor. University Park: National Center on ostsecondary Teaching, Learning and Assessment, p. 9-22.

Sociedade Brasileira de Computação. (2020). Educação Superior em Computação Estatísticas – 2019, https://www.sbc.org.br/documentos-da-sbc/summary/133-estatisticas/1324-educacao-superior-em-computacao-estatisticas-2019, Março 2021.
Published
2021-07-18
ALVES, Caroline Sacramento; SANTOS, Juliana Maria Oliveira dos; ABDALLA, Débora. Pedagogical strategies in programming teaching for women. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 15. , 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 290-294. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2021.15868.