The Gender Gap in the Computer Networks Market: Field Study of the Brazilian Symposium on Computer Networks and Distributed Systems

  • Suzy Santiago UTFPR
  • Lindamir Salete Casagrande UTFPR

Abstract


Through the quantitative method, this descriptive study, which is outlined as field research, presents an analysis of the sex of the students authors of articles published in the last five years (2017 to 2021) of the Brazilian Symposium on Computer Networks and Distributed Systems (SBRC), in order to identify whether the gender gap that occurs in the computer network market is already perceived in the academic sphere (higher education). From the results, it is concluded that the field of computer networks attracts few women already in the training phase of professionals (higher education).

Keywords: Technology, Gender, Computer Networks

References

ALMEIDA, Jane Soares de. Mulher e educação: a paixão pelo possível. São Paulo: UNESP, 1998.

DUBOW, W.; GONZALEZ, J.J. NCWIT Scorecard: The Status of Women in Technology. Boulder, CO: NCWIT, 2020. Disponível em: <https://ncwit.org/resource/scorecard/#close>. Acesso em: 5 set. 2021.

EIGE - EUROPEAN INSTITUTE FOR GENDER EQUALITY. Economic Benefits of Gender Equality in the EU: How Gender Equality in STEM Education Leads to Economic Growth. Vilnius: EIGE, 2017. 4 p. Disponível em: [link]. Acesso em: 12 ago. 2021.

HIRATA, Helena; KERGOAT, Danièle. Novas Configurações da Divisão Sexual do Trabalho. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v.37, n. 132, p. 595-609, set./dez. 2007.

IBGE - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Indicadores IBGE: Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua: educação 2019. Rio de Janeiro: IBGE, 2020. 16 p. Disponível em: [link]. Acesso em: 8 ago. 2021.

INEP- INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo da Educação Superior 2019 Brasília: MEC, Out. 2020. 82 p. Disponível em: [link]. Acesso em: 25 ago. 2020.

KLOSS, Larissa Renata. Desigualdades de Gênero no Trabalho. Revista Eletrônica [do] Tribunal Regional do Trabalho da 9ª Região, Curitiba, v. 2, n. 18, p. 103-142, maio 2013. Disponível em <https://hdl.handle.net/20.500.12178/96325>. Acesso em: 14 ago. 2021.

LOMBARDI, Maria Rosa. Engenheiras brasileiras: inserção e limites de gênero no campo profissional. Cadernos de Pesquisa, v. 36, n.127, 2006, p. 173-202. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/cp/v36n127/a0836127.pdf>. Acesso em: 18 set. de 2021.

MARTÍNEZ, Anthony; GAYFIELD, Asiah. The Intersectionality of Sex, Race, and Hispanic Origin in the STEM Workforce. [S.l.]: Social, Economic, and Housing Statistics Division U.S. Census Bureau, February 2019. Disponível em: [link]. Acesso em: 25 ago. 2021.

NUNES, Jordão Horta. Gênero e raça no trabalho em tecnologia da informação (TI). Ciências Sociais Unisinos, [s.l.], v. 52, n. 3, p.383-395, 11 jul. 2016. UNISINOS - Universidade do Vale do Rio Dos Sinos. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.4013/csu.2016.52.3.09>. Acesso em: 30 ago. 2021.

OLINTO, G. A inclusão das mulheres nas carreiras de ciência e tecnologia no Brasil. Inclusão Social, Brasília, v. 5, n. 1, p. 68-77, jul./dez. 2011. Disponível em: <http://revista.ibict.br/inclusao/article/view/1667/1873>. Acesso em: 28 ago. 2021.

RAPKIEWICZ, Clevi Elena. Informática: Domínio Masculino?. Cadernos Pagu, Campinas, n. 10, p. 169-200, 1998. Disponível em: [link]. Acesso em: 5 set. 2021.

RAGO, Margareth. Epistemologia feminista, gênero e história. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque. Pensamento feminista brasileiro: formação e contexto. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019, p. 371-387.

ROOS, Carine. Como “Estrelas Além do Tempo” destaca desafios ainda em voga para mulheres na ciência e na tecnologia. [S.l.]: Link Estadão, 19 fev. 2017. Disponível em: [link]. Acesso em: 15 ago. 2021.

SARDENBERG, Cecilia Maria Bacellar. Da crítica feminista à ciência a uma ciência feminista?. In: COSTA, Ana Alice Alcântara; SARDENBERG, Cecilia Maria Bacellar. Feminismo, ciência e tecnologia. Salvador: REDOR/NEIM-FFCH/UFBA, 2002. p. 89-120. Disponível em: [link]. Acesso em: 10 set. 2021.

SCHIEBINGER, Londa. O feminismo mudou a ciência? Tradução de Raul Fiker. Bauru: EDUSC, 2001. 384 p. Título original: Has feminism changed science?.

TOSI, Lucía. Mulher e ciência: a revolução científica, a caça às bruxas e a ciência moderna. Cadernos Pagu, Campinas, n. 10, p. 369-397, 1998. Disponível em: [link]. Acesso em: 27 ago. 2021.

UNESCO - UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION. Relatório de monitoramento global da educação 2020: Uma nova geração: 25 anos de esforços para igualdade de gênero na educação. Paris: UNESCO, 2021. 98 p. Disponível em: [link]. Acesso em: 3 ago. 2020.
Published
2022-07-31
SANTIAGO, Suzy; CASAGRANDE, Lindamir Salete. The Gender Gap in the Computer Networks Market: Field Study of the Brazilian Symposium on Computer Networks and Distributed Systems. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 16. , 2022, Niterói. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 99-109. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2022.223000.