Board games as a way to stimulate Computational Thinking and STEAM-W
Abstract
This paper presents the development of two board games: the first one based on graph paper programming and the second based on "Guia do Pensamento Computacional para Família". The games proposed include women protagonism and human diversity. The gameplay was evaluated as good, but volunteers pointed the need of improvement in criteria as level of dificulty and repeatability. The goal is continue the study in order to improve these aspects and evaluate others, as the impact of the games in the devolpement of computational thinking.
References
Brasil (2018). Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. [link], [Acesso em 29 mar 2021].
Briceño, A. J. L., Silvestre, A. S. S., Castro, B. P., et al. (18 jul 2021). Mundo Bit Byte: Um jogo digital para disseminar o conhecimento sobre personalidades femininas na Computação. In Anais do XV Women in Information Technology (WIT 2021). Sociedade Brasileira de Computação. [link], [Acesso em 16 maio 2021].
Guimarães, V., Pessoa, L., Folz, R., Martins, L. and Freitas, R. De (18 jul 2021). E aí meninas, qual vai ser? Agora sua carreira o jogo STEAM ParPow pode te ajudar a escolher. In Anais do Women in Information Technology (WIT). SBC. https://sol.sbc.org.br/index.php/wit/article/view/15843, [Acesso em 22 fev. 2022].
João dos Santos Carmo and Ana Claudia Toledo Ferraz (2012). Ansiedade relacionada à matemática e diferenças de gênero: uma análise da literatura. Psicologia da Educação, n. 35, p. 53–71.
La Carreta, M. (2018). Como fazer jogos de tabuleiro: um manual prático. Curitiba: Appris.
Medeiros, S. R. dos S. (2020). Guia do Pensamento Computacional para a Família. https://sorayaroberta.github.io/guia.pdf, [Acesso em 23 fev. 2022].
