Analysis of Female Participation in Higher Education Computing Programs at IFPE

  • Ana Carolina Barbosa dos Santos IFPE
  • Ellen Patrícia Lopes de Santana IFPE
  • Viviane Cristina Oliveira Aureliano IFPE

Abstract


Although Brazilian women generally have a higher level of education than men, they still represent a minority in enrollments and job positions in the field of Computing and Information Technology (IT). In this context, this study aims to understand female participation in higher education Computing programs at IFPE through the analysis of microdata from the Higher Education Census provided by INEP. The results indicate that, between 2009 and 2022, the number of female entrants, enrolled students, and graduates was lower than that of men. However, completion rates are low for both genders. It is hoped that this study will contribute to the development of institutional strategies to overcome the challenges identified.

References

BRASSCOM. Relatório de diversidade. Disponível em [link] Acesso em: 31 mar. 2025.

BRASSCOM. Demanda de Talentos em TIC e Estratégia Σ TCEM. Disponível em [link] Acesso em: 31 mar. 2025.

CURSINO, A. R.; MARTINEZ, J. F. P. Análise Estatística Descritiva e Regressão da Inserção das Mulheres nos Cursos de TI nos Anos de 2009 a 2018. In: Anais XV Women in Information Technology (WIT 2021), XLI Congresso da Sociedade Brasileira de Computação (CSBC 2021), 2021.

HERRING, C. Does diversity pay?: Race, gender, and the business case for diversity. American Sociological Review 74, 2 (2009), 208–224.

MOLNAR, A., KEANE, T.; STOCKDALE, R. 2021. Educational interventions and female enrollment in IT degrees. Commun. ACM 64, 3 (March 2021), 73–77. DOI: 10.1145/3387106

IBGE. Estatísticas de gênero: indicadores sociais das mulheres no Brasil. 3ª edição. Disponível em [link]. Acesso em: 19 mai. 2025.

MAIA, M. M.. Limites de gênero e presença feminina nos cursos superiores brasileiros do campo da computação. cadernos pagu, p. 223-244, 2016.

MARQUES, D. et al. Desempenho Acadêmico e o Ingresso no Curso Superior: uma análise das estudantes ingressantes entre 2016 a 2020 do curso Técnico em Informática Integrado ao Ensino Médio. In: Anais XV Women in Information Technology (WIT 2021), XLI Congresso da Sociedade Brasileira de Computação (CSBC 2021), 2021.

PEREIRA, J. S. et al. Uma análise da participação das mulheres nos cursos técnico em informática e ciência da computação do instituto federal do sudeste de minas gerais. In: Anais do XIV Women in Information Technology (WIT 2020). XL Congresso da Sociedade Brasileira de Computação (CSBC 2021), 2021.

SILVA, D. M.; SANTOS, V. A. Panorama do percurso acadêmico feminino em um curso de Engenharia de Computação. In: Anais XV Women in Information Technology (WIT 2021), XLI Congresso da Sociedade Brasileira de Computação (CSBC 2021), 2021.
Published
2025-07-20
SANTOS, Ana Carolina Barbosa dos; SANTANA, Ellen Patrícia Lopes de; AURELIANO, Viviane Cristina Oliveira. Analysis of Female Participation in Higher Education Computing Programs at IFPE. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 19. , 2025, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 287-297. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2025.9315.