Techno Girls: game programming workshops for public school students

  • Waine Júnior UFMT
  • Lohana Santos UFMT
  • André Manzano UFMT
  • Ângela Farias UFMT
  • Tamyres Souza UFMT
  • Issufi Badji UFMT
  • Soraia Prietch UFMT
  • Roger Resmini UFMT

Abstract


This paper describes the experience of planning and executing workshops that integrate the following content: women in computing, hardware and software fundamentals, game programming using Python, and local job opportunities in computing. The Program offered 03 workshops, with 08 meetings of 04 hours each, for students of a state public school in the periphery of the city. The workshops were offered as a way to attract the interest of girls to the area, however, boys could also participate. The use of the Dialogic Learning approach was the differential of this Program, since its principles guided all actions and activities carried out.

Keywords: Techno girls, programming workshops, games, public schools

References

Cesario, Gisela; et al. 2017. Por Mais Mulheres na Computação: análise dos trabalhos publicados no X Women in Information Technology. Anais do 11º Women in Information Technology (WIT), XXXVII Congresso da SBC, Porto Alegre: SBC.

CodeCombat. Disponível em: https://codecombat.com/, acesso dia 14/03/2019.

Computasseia. Disponível em: http://gameinclass.ic.ufmt.br/computassy/content/files/cartas-A3.pdf

CREA. 2019 Centro Especial en Teorías y Prácticas Superadoras de Desig

CSUnplugged. (2019). “Computer Science Unplugged”. Disponível em: https://csunplugged.org/en/ Acesso em 15/03/2019.ualdade. Disponível em: https://crea.ub.edu/index/?lang=es, acesso dia 14/03/2019.

Elboj, C., et al. 2002. Comunidades de aprendizaje. Transformar la educacióm. Bacelona: Graó.

Ferreira, Helen Abdala R.; et al. 2018. Metodologia de um Projeto de Extensão para Inclusão, Desmistificação e Empoderamento de Jovens Mulheres em Tecnologias da Informação e Comunicação. Anais do 12º Women in Information Technology (WIT 2018), XXXVIII Congresso da SBC, Porto Alegre: SBC.

Flecha, R. 1997. Compartiendo Palabras: el aprendizaje de las personas adultas através del diálogo. Barcelona: Paidós.

Grossi, Márcia G. R.; Borja, Shirley D. B.; Lopes, Aline M.; Andalécio, Aleixina Maria L. 2016. “As mulheres praticando ciência no Brasil”. Rev. Estud. Fem. vol.24 no.1 Jan./Apr.. Disponível em: https://goo.gl/fe956c, acesso dia 14/03/2019.

Habermas, J. 1987. Teoría de la Acción Comunicativa. Vol. I: Racionalidade de la acción y racionalización social. Madrid, Taurus.

Kahoot. Disponível em: https://kahoot.com/, acesso dia 15/03/2019.

Mello, R.R.; Braga, F.M.; Gabassa, V. (2012) Comunidades de Aprendizagem: outra escola é possível. São Carlos, EdUFSCar.

PMD. 2019. Programa Meninas Digitais. Sociedade Brasileira de Computação (SBC). Disponível em: http://meninas.sbc.org.br/, acesso dia 06/03/2019.

Posser, Camila V.; Teixeira, Adriano C. 2016. Mulheres que aprendem informática: Um estudo de gênero na área de TI. Anais do XXII Workshop de Informática na Escola (WIE), V CBIE. Disponível em: https://goo.gl/VXamoE, acesso dia 14/03/2019.

PyGame. Disponível em: https://www.pygame.org/, acesso dia 14/03/2019. Santos, Juliana Maria O. dos; et al. 2017. Meninas Digitais - Regional Bahia: os primeiros bits. Anais do 11º WIT - Women in Information Technology, XXXVII Congresso da SBC, Porto Alegre: SBC.

SDG. 2015. About the Sustainable Development Goals. United Nations. Disponível em: https://goo.gl/gTmMxC, acesso dia 14/03/2019.

Silva, Thais Regina de M. B.; Silva, Gláucia Braga e. 2018. Programando para inclusão - experiências e lições aprendidas. Anais do 12º Women in Information Technology (WIT 2018), XXXVIII Congresso da SB, Porto Alegre: SBC.
Published
2019-07-12
JÚNIOR, Waine; SANTOS, Lohana ; MANZANO, André ; FARIAS, Ângela ; SOUZA, Tamyres ; BADJI, Issufi ; PRIETCH, Soraia ; RESMINI, Roger . Techno Girls: game programming workshops for public school students. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 13. , 2019, Belém. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 11-20. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2019.6708.