Triennium of the Course of Initiation to Programming Women-Only: a preliminary analysis of the classes and the graduates
Abstract
This article presents and discusses the results ofthe analysis oftriennium of the Course of Initiation to Programming (CIProg) women-only classes, an initiative by Meninas Digitais-Regional Bahia which seeks to bring women closer to Computer Science through programming. The discussion that follows is a brief history of this initiative and of the CIProg. Also, it presents a historical analysis of the classes, its specifications and particularities, the profile of graduates regarding schooling and the policy ofquotas practiced in the selection edicts for the CIProg.
References
Lobo, M. M. O., Figueredo, K. S. e Maciel, C. (2018) “A Mobilização de Resistência das Mulheres Negras na Computação e Tecnologias”, In: 12º Women in Information Technology (WIT 2018).
Maciel, C. e Bim, S. A. (2016) “Programa Meninas Digitais - ações para divulgar a Computação para meninas do ensino médio”, In: Anais [do] Computer on the Beach, p. 327-336.
Maia, M. M. (2016) “ Limites de gênero e presença feminina nos cursos superiores brasileiros do campo da computação”, In: Cad. Pagu [online], n.46, p. 223-244.
Santos J. M. O., Ferreira, A. C. C., Oliveira, A. T. R., Santos, D. A. e Matos, E. S. (2017) “Meninas Digitais - Regional Bahia: os primeiros bits”. In: 11º Women in Information Technology (WIT 2017), p. 1253-1256.
Santos J. M. O., Pereira, K. A. S. e Santos, D. A. (2018) “O uso da programação para atração de mulheres à computação: relatos de experiência.” In: 12º Women in Information Technology (WIT 2018).
Sociedade Brasileira de Computação. (2017) “Educação Superior em Computação Estatísticas 2017”, http://www.sbc.org.br/documentos-da-sbc/summary/133-estatisticas/1200-pdf-png-e ducacao-superior-em-computacao-estatisticas-2017 , Março 2019.
