Correlating cognitive skills to Moodle activities in the light of complexity theory
Abstract
Identifying student skills in virtual learning environments (VLEs) is a relevant topic in the Education Informatics area. In this article, we map cognitive abilities, considering those of the theory of the complex subject adherent to the educational context, aiming to identify them in Moodle activities. Such mapping considered the descriptions of the characteristics of the complex subject, the educational objectives intended with each activity and pedagogical actions that can promote the aforementioned skills. This mapping can be used to guide the learning process in the VLE, using pedagogical activities that stimulate higher-order cognitive skills, favoring the development of computational thinking.
References
Behar, P., Machado, L. R., Torrezzan, C. A. W., and Longhi, M. T. (2019). Recomendação pedagógica em educação a distância: Conceitos e elementos. Recomendação pedagógica em educação a distância, pages 1–18.
Cazella, S. C., Behar, P., Schneider, D., da Silva, K. K., and Freitas, R. (2012). Desenvolvendo um sistema de recomendação de objetos de aprendizagem baseado em competências para a educação: relato de experiências. In Brazilian symposium on computers in education (simpósio brasileiro de informática na educação-sbie), volume 23
Churches, A. (2008). Bloom’s digital taxonomy. Educational origami. Retirado de http://edorigami.wikispaces.com/Bloom%27s+and+ICT+tools, pages 1–6.
Contreras, J. (2002). A autonomia de docentes, sao paulo: Cortez.
de Medeiros, M. F., Herrlein, M. B. P., Colla, A. L., de Medeiros, G. M., Beiler, A., and Franciosi, B. T. (2003). Movimentos de um paradigma em ead: um cristal em seus desdobramentos e diferenciacões.
Golinkoff, R. M. and Hirsh-Pasek, K. (2016). Becoming brilliant: What science tells us about raising successful children. American Psychological Association.
Ishwaran, H. and James, L. F. (2003). Generalized weighted chinese restaurant processes for species sampling mixture models. Statistica Sinica, pages 1211–1235.
Kaplan, A. M. and Haenlein, M. (2016). Higher education and the digital revolution: About moocs, spocs, social media, and the cookie monster. Business horizons, 59(4):441–450.
Lindsey, R. V., Khajah, M., and Mozer, M. C. (2014). Automatic discovery of cognitive skills to improve the prediction of student learning. Advances in neural information processing systems, 27.
Maissiat, J. (2013). Interconexões entre a complexidade e o fazer docente: formação continuada e tecnologias digitais em educação a distância.
Monteiro, A., Moreira, J. A., and Lencastre, J. A. (2015). Blended (e) learning na sociedade digital. Whitebooks.
Moran, J. M. (2006). O que é educação a distância. 1994. Acesso em http://umbu.ied.dcc.ufmg.br/moodle/file.php/117.
Morin, E. (2003). Introdução ao pensamento complexo (d. Matos, trad.), Lisboa: Instituto piaget.
Morin, E. (2003). Introdução ao pensamento complexo (d. Matos, trad.), Lisboa: Instituto piaget.
Morin, E., Pakman, M., et al. (1994). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa Barcelona.
Munzenmaier, C. and Rubin, N. (2013). Bloom’s taxonomy: What’s old is new again. The eLearning Guild, pages 1–47.
Pacheco, C. S. and Herrera, C. I. (2021). A conceptual proposal and operational definitions of the cognitive processes of complex thinking. Thinking skills and creativity, 39:100794.
Shrock, K. (2013). Bloomin’ apps - katy shrock’s guide to everything. url https://www.schrockguide.net/bloomin-apps.html.
Silva, M. (2010). Sala de aula interativa, educacao, comunicação, mídia clássica, internet, tecnologias digitais, arte, mercado, sociedade, cidadania, marco silva. Coleção práticas pedagógicas.
