Inserindo algumas habilidades do Pensamento Computacional no Ensino de Jovens e Adultos por meio de Arquiteturas Pedagógicas virtuais
Abstract
Pedagogical Architectures are considered valuable tools, as they allow the practical application of the curriculum through interactions between teachers, students and objects of study and, Computational Thinking, combined with this process, provides autonomous, critical, creative and reflective learning. In this sense, the objective of this research was to incorporate Pedagogical Architectures into the daily routine of young people in the Youth and Adult Teaching modality, together with the pillars of Computational Thinking, using technologies that stimulate the active participation of students with creativity and inventiveness, bringing young people and adults a constructive and challenging approach to their routine.
References
Bicudo, M. A. V. A pesquisa qualitativa fenomenológica à procura de procedimentos rigorosos. In: Fenomenologia: confrontos e avanços. São Paulo: Cortez, p. 70-102, 2000.
Brasil. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 1988.
Brasil. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996.
Brasil. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília, DF, 2014.
Carvalho, M. J. S.; Nevado, R. A. de.; Menezes, C. S. de. Arquiteturas Pedagógicas para Educação a Distância: Concepções e Suporte Telemático, Anais do SBIE, Juiz de Fora – MG, 2005.
Carvalho, M. J. S.; Nevado, R. A. de.; Menezes, C. S. de. Arquiteturas pedagógicas para a educação a distância. In: CARVALHO, M. J. S.; NEVADO, R. A. de; MENEZES, C. S. de. Aprendizagem em rede na educação a distância: estudos e recursos para a formação de professores, v. 1, cap. 2, p. 35-52. Porto Alegre: Ricardo Lenz, 2007.
Di Pierro, M. C. Notas sobre a redefinição da identidade e das políticas públicas de educação de jovens e adultos no Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 92, p. 1115-1139, 2005.
Guarda, G.; Pinto, S. Dimensões do Pensamento Computacional: conceitos, práticas e novas perspectivas. In: Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, p. 1463-1472, Online, Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2020.1463. Acesso em 23 set. 2023.
Libâneo, J. C. Didática: Coleção Magistério. 2º grau - Série formação de professores. São Paulo: Cortez, 1991.
Menezes, C. S.; Castro, A. N. J., Aragón, R. Arquiteturas Pedagógicas para Aprendizagem em Rede. Série de livros-texto da CEIE-SBC, 2020. Disponível em: https://ieducacao.ceie-br.org/arquiteturas-pedagogicas/ Acesso em: 23 set. 2023.
Moran, J. M. Mudando a educação com metodologias ativas. In: Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens. SOUZA, C. A. de; MORALES, O. E. T. (org.). Coleção Mídias Contemporâneas. Ponta Grossa, PR: UEPG/PROEX, v. 2, p. 15-33, 2015.
Zabala, A. Como trabalhar os conteúdos procedimentais em aula. Porto Alegre: Artmed, 1999.
Wing, J. Computational thinking–what and why? The magazine of Carnegie Mellon University’s School of Computer Science, 2011.
