Compatibility between VLibras and HandTalk tools over Scratch and Code.Org programming teaching platforms

Abstract


The inclusion of Computational Thinking in the basic education curriculum in Brazil necessitates ensuring that the materials and methods employed in schools are adequately accessible to all students. Therefore, this study aims to evaluate how assistive technologies (AT) for deaf students perform in programming learning environments when using virtual translators of Brazilian Sign Language (Libras). The study reveals that, although the VLibras and HandTalk tools provide accessibility through sign language translation, their integration with Scratch and Code.org presents limitations. Specifically, the limitation of HandTalk lies in the fact that its free version is only available on tablets and smartphones.

Keywords: Digital accessibility, Deafness, Libras, Sign Language, Deaf Education

References

Blikstein, P. (2013). Digital Fabrication and ‘Making’ in Education. In FabLab (pp. 203–222). transcript Verlag. DOI: 10.14361/transcript.9783839423820.203.

Bordini, A., Avila, C. M. O., Weisshahn, Y., Cunha, M. M. da, Cavalheiro, S. A. da C., Foss, L., Aguiar, M. S., & Reiser, R. H. S. (2016). Computação na Educação Básica no Brasil: o Estado da Arte. In Revista de Informática Teórica e Aplicada (Vol. 23, Issue 2, p. 210). Universidade Federal do Rio Grande do Sul. DOI: 10.22456/2175-2745.64431.

BRASIL. (2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília.

BRASIL. (2022). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Computação Complemento à BNCC. Brasília.

BRASIL. Ministério da Gestão e da Inovação em Serviços Públicos. VLIBRAS. Disponível em: [link]. Acesso em: 30 set. 2024.

Brackmann, C. P. (2017). DESENVOLVIMENTO DO PENSAMENTO COMPUTACIONAL ATRAVÉS DE ATIVIDADES DESPLUGADAS NA EDUCAÇÃO BÁSICA. Unpublished. DOI: 10.13140/RG.2.2.32976.61444.

CODE.ORG. (2024). Quem somos. Disponível em: [link]. Acesso em: 30 setembro 2024.

Gala, A. S. (2022?). Como usar o Hand Talk App: tradutor de Línguas de Sinais. In: Blog HandTalk. Disponível em: [link]. Acesso em: 30 de set. 2024.

Papert, S. (1981) . Teaching Children Thinking. Logo Memo, nº 2. Disponível em: [link]. Acesso em: 20 jul. 2024.

SCRATCH. (2024). Sobre o Scratch. Disponível em: [link]. Acesso em: 30 setembro 2024.

W3C. (2024). W3C Accessibility Standards Overview. Disponível em: [link]. Acesso em: 30 de setembro de 2024.

Wing, J. (2016). PENSAMENTO COMPUTACIONAL – Um conjunto de atitudes e habilidades que todos, não só cientistas da computação, ficaram ansiosos para aprender e usar. In Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia (Vol. 9, Issue 2). Universidade Tecnologica Federal do Parana (UTFPR). DOI: 10.3895/rbect.v9n2.4711
Published
2024-11-04
OLIVEIRA, Amanda Maria D. de; BARRETO, Gabriel Vieira; VIANA, Flávia Roldan. Compatibility between VLibras and HandTalk tools over Scratch and Code.Org programming teaching platforms. In: WORKSHOP ON COMPUTATIONAL THINKING AND INCLUSION (WPCI), 3. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 37-46. DOI: https://doi.org/10.5753/wpci.2024.245429.