Gobot: An Educational Robot for the Digital Inclusion Process of People with Intellectual Disabilities
Abstract
Pedagogical robotics has been used in various educational environments because it is a means of learning that generates a lot of engagement among students. In the case of people with intellectual disabilities, robotics can contribute to their cognitive and social development, generating motivation and engagement, as well as expanding their learning possibilities. In this context, this work aims to present an experience report on the use of Gobot: a prototype educational robot used in the Digital Literacy and Robotics workshops at the Anonymous Institution. The use of the robot shows promising results, and it has proved to be efficient and has contributed to better learning and interaction among workshop participants.
References
de Melo, I. J. R., da Silva Miranda, A., and Elisiári, L. S. (2021). A robótica educacional e sua interação com pessoas neurodiversas. Revista Prociências, 4(3):20–30.
Lopes, J. C., Queirós, D., Santos, H., Souza, E., Albuquerque, H., and Albuquerque, H. J. (2019). Ensino de robótica para a promoção da inclusão sociodigital de pessoas com deficiência: um relato de experiência. In Anais do IV Congresso sobre Tecnologias na Educação, pages 98–107, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Raabe, A., Santana, A., Martins, R., Souza, F., Rosário, T., and Silva, R. (2017). Rope - brinquedo de programar e plataforma de aprender. In Anais do XXIII Workshop de Informática na Escola, pages 1119–1128, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Rodrigues, E., Rodrigues, B., Silva, M., Silva, R., and Filho, J. L. (2023). Robótica educacional no incentivo de alunos do primeiro ano do ensino médio para Área de computação: Um relato de experiência. In Anais do XXIX Workshop de Informática na Escola, pages 321–331, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Santos, R., Lopes, J., Silva, R., Souza, E., Silva, P., and Felix, Z. (2022). Currículo base para o ensino de pensamento computacional para pessoas com deficiência intelectual e múltipla: um relato de experiência com usuários da apae de serra talhada-pe. In Anais do XXX Workshop sobre Educação em Computação, pages 97–108, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Wing, J. (2016). Pensamento computacional – um conjunto de atitudes e habilidades que todos, não só cientistas da computação, ficaram ansiosos para aprender e usar. In Revista brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, volume 9, pages 1–10.
