Tennisgame Physio: A tool for amputees physiotherapy based on gamification

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5753/jis.2022.2680

Keywords:

Challenge, Motivation, Rehabilitation, Performance, Low cost technology

Abstract

The present work aims to develop a computational solution in hardware and software that uses gamification methodologies to help physiotherapy professionals in the rehabilitation sessions of upper and lower limb amputees, who are in the pre-prosthetic and prosthetic stages. Thus, a table tennis match simulator is developed to instigate patients to reach the flow state during the session. Thus, a mobile program is developed to collect data from the smartphone’s gyroscope sensor and, through Bluetooth communication with the Arduino prototyping board, this information is forwarded to the simulator. The data received is used to move the virtual racket in the game. Furthermore, physiotherapists have a tool integrated with the tennis match simulator, to monitor the progress of patients during the sessions. In short, this solution turns out to be effective in helping both patients and physical therapists in physical rehabilitation sessions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akbulut, A., Güngör, F., Tarakcı, E., Çabuk, A., and Aydin, M. A. (2019). Immersive virtual reality games for rehabilitation of phantom limb pain. In 2019 Medical Technologies Congress (TIPTEKNO), pages 1–4.

Csikszentmihalyi, M. and Isabella Selega, C. (1988). Optimal experience: Pyschological studies of flow in consciousesness. United Kingdom: Cambridge University Press.

De Benedetto, K. M., Forgione, M. C. R., and Alves, V. L. R. (2002). Reintegração corporal em pacientes amputados e a dor-fantasma. Acta fisiatrica, 9(2):85–89.

de Lima, B. S. and Mejia, D. P. M. (ca. 2013). A importância da fisioterapia no processo de protetização.

Domingues, D. (2018). O sentido da gamificação. Gamificação em debate. São Paulo: Blucher, page 212.

Ferreira, G. G., Souza, L. A. D., and Calazans, M. C. L. R. (2017). Identificação das causas de amputação de membros nas estratégias de saúde da família do município de Santa Fé do Sul - SP. Revista Funec Científica - Enfermagem, 1(1):65–71.

Grande, A. A. B. D., Galvão, F. R. D. O., and Gondim, L. C. A. (2011). Reabilitação virtual através do videogame: relato de caso no tratamento de um paciente com lesão alta dos nervos mediano e ulnar. Revista Acta fisiátrica, 18(3):157–162.

Kapandji, A. I. (2000). Fisiologia articular: esquemas comentados de mecânica humana. Médica Panamericana, 5 edition.

Kovač, I., Kauzlarić, N., Živković, O., Mužić, V., Abramović, M., Vuletić, Z., Vukić, T., Ištvanović, N., and Livaković, B. (2015). Rehabilitation of lower limb amputees. Periodicum biologorum, 117(1):147–159.

Marques, A. P. and Kondo, A. (1998). A fisioterapia na osteoartrose: uma revisão da literatura. Rev Bras Reumatol,38(2):83–90.

Pinheiro, A. N. L., Vieira, M., do Amaral, É. M. H., and Júnior, J. S. D. (2021). Tennisgame physio: Proposta de soluçao no apoio de sessoes de fisioterapia para amputados. In Anais Estendidos do XX Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, pages 820–827. SBC.

Sommerville, I. (2011). Engenharia de Software. Pearson Education do Brasil, 9 edition.

Vergouwen, J. M., de Quadros, N. E., Júnior, R. V., Pellin, A. C., Trombetta, M., Henrique, P. P. B., and Rieder, R.(2020). Motion rehab 3d ave v2: um novo vr-exergame para fisioterapia motora. In Anais Estendidos do XXII Simpósio de Realidade Virtual e Aumentada, pages 15–19. SBC.

Downloads

Published

2022-11-19

How to Cite

PINHEIRO, A. N. L.; VIEIRA, M. B.; AMARAL, Érico M. H. do; DOMINGUES JÚNIOR, J. S. Tennisgame Physio: A tool for amputees physiotherapy based on gamification. Journal on Interactive Systems, Porto Alegre, RS, v. 13, n. 1, p. 301–312, 2022. DOI: 10.5753/jis.2022.2680. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/journals/index.php/jis/article/view/2680. Acesso em: 26 apr. 2024.

Issue

Section

Regular Paper

Most read articles by the same author(s)