Project Colmeia: Gamifying in Higher Education

  • Paulo André da Silva UFPE

Abstract


This article describes a gamification process in pedagogical disciplines for an undergraduate course. The “Colmeia” project aims to integrate motivational actions with content of the disciplines of 'Didactics' and 'Assessment of Learning', within a narrative inspired by bee´s lives. The objective is to involve students in motivational activities related to real data, content, skills development and practical actions in schools. We use a variety of digital tools to promote creative problem-solving actions to accomplish the main mission of the game.

References

Alves, L.R. et al. (2014). Gamificação: diálogos com a educação. In: Fadel, Luciane Maria et al (Org.). Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural [e-book]

Freire, P. (2000). Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP.

Freire, P. (2006) Extensão ou Comunicação. 13ª edição. São Paulo: Paz e Terra.

Gomes, A.S. & Silva, P.A. (2016). Design de Experiências de Aprendizagem: Criatividade e inovação para o planejamento de aulas. Série Professor Criativo. Recife: Pipa Comunicação, 162p.

Huizinga, J. (1993) Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. 4ª edição. São Paulo: Editora Perspectiva.

Junges, K.S. & Behrens, M.A. (2016). Uma formação pedagógica inovadora como caminho para a construção de saberes docentes no Ensino Superior. Educar em Revista, (59), 211-229. https://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.42282

Kapp, K. (2012). The Gamification of Learning and Instruction: Game-based Methods and Strategies for Training and Education. San Francisco: Pfeiffer.

Morin, E. (2002). Os sete saberes necessários à educação do futuro. 5ª edição. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO.

Schwab, K. (2016). A quarta revolução industrial. Tradução: Daniel Moreira Miranda. São Paulo: Edipro. Título original: The Fourth Industrial Revolution.

Schlemmer, E. (2014). Gamificação em espaços de convivência híbridos e multimodais: design e cognição em discussão. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 23, n. 42, p. 73-89, jul/dez.

Ulbricht, V.R.; Fadel, L.M. (2014). Educação gamificada: valorizando os aspectos sociais. In: Fadel, Luciane Maria et al (Org.). Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural [e-book].
Published
2019-08-28
DA SILVA, Paulo André. Project Colmeia: Gamifying in Higher Education. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 4. , 2019, Recife. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 260-268. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2019.8897.