Database in Professional Education: a Case Study in the Light of the Theory of Meaningful Learning

  • João Silvestre Franco IFBA
  • Jorge Costa Leite Junior IFBA

Abstract


This work presents a case study carried out in the discipline Database, in a class of a technical course in Information Technology in integrated mode. In order to investigate the teaching and learning processes in the discipline, in the light of the assumptions of the theory of meaningful learning, the study addressed the following questions: 1) How does the relationship between the conceptual hierarchy and the organization of teaching in the discipline and the curriculum of the course influence the development of subjective learning strategies? 2) How can relations with the institution, the course, the teacher and the class contribute (or not) to meaningful learning in the discipline? For that, as data collection instruments, direct observations and participant observations, questionnaire and semi-structured interview were adopted. The results reinforced the importance of a recontextualized teaching approach for professional education and the relationship between teacher and students, the curriculum and the social context, in favor of non-mechanical learning. It was concluded that the organization, the teaching methods and the related assessment instruments must be thought from a conceptual hierarchy. In addition, they should focus on integrating the curriculum components essential to promoting meaningful learning regarding databases.
Keywords: Theory of Meaningful Learning, Database Teaching and Learning, Professional and Technological Education, Organization of Computer Science Teaching

References

Gilberto Astolfi and Dejahyr Lopes Junior. 2016. Ensino de Linguagem de Programação com Ênfase na Aprendizagem Significativa. In Anais do XXIV Workshop sobre Educação em Computação (Porto Alegre). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 111–120. https://doi.org/10.5753/wei.2016.9654.


David Paul Ausubel. 2000. The acquisition and retention of knowledge: A cognitive view. Springer Science & Business Media.


Carlos Henrique Candido and Ronaldo dos Santos Mello. 2017. Ferramenta de Modelagem de Banco de Dados Relacionais brModelo v3. In Anais da XIII Escola Regional de Banco de Dados (Passo Fundo). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil. https://sol.sbc.org.br/index.php/erbd/article/view/3032.


Ronney Moreira de Castro and Sean Wolfgand Matsui Siqueira. 2018. Desenvolvimento e Avaliação de uma Metodologia de Aprendizagem Ativa Apoiada pelo uso de QR Code para Ensino de Banco de Dados. In Anais do XXVI Workshop sobre Educação em Computação (Natal). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil. https://doi.org/10.5753/wei.2018.3526.


CIEB. 2020. Currículo de Referência para o Curso Educação Profissional Técnica de Nível Médio em Tecnologia e Computação. CIEB, São Paulo.


Marcos Corino, Silvia Bertagnolli, and Marcelo Schmitt. 2020. Desenvolvimento e Aplicação de uma Estratégia Pedagógica para o Ensino de Redes de Computadores com Robótica Educacional. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (Online). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 1663–1672. https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2020.1663


Monaly Correia, Breno Sousa, Raí Ferreira, and Patrick Brito. 2019. TreineBD: uma ferramenta de aprendizagem de banco de dados. In Anais da XIX Escola Regional de Computação Bahia, Alagoas e Sergipe (Ilhéus). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 449–456. https://sol.sbc.org.br/index.php/erbase/article/view/9007.


John W Creswell. 2010. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Artmed, Porto Alegre.


Dante Augusto Galeffi. 2009. O rigor nas pesquisas qualitativas: uma abordagem fenomenológica em chave transdisciplinar. In Um rigor outro sobre a qualidade na pesquisa qualitativa: educação e ciências humanas, Roberto Sidnei Macedo, Dante Galeffi, and Álamo Pimentel (Eds.). EDUFBA, Chapter 1, 13–74.


João Marcelo Borovina Josko. 2020. A Problem-based Approach to teach Physical Database Design: an experience report. In Anais do XXVIII Workshop sobre Educação em Computação (Cuiabá). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 11–15. https://doi.org/10.5753/wei.2020.11120.


Elena Martín and Isabel Solé. 2004. A aprendizagem significativa e a teoria da assimilação. In Desenvolvimento psicológico e educação: Psicologia da educação escolar, Á.; Palácios J. Coll, C.; Marchesi (Ed.). Vol. 2. Artmed, Porto Alegre, 61–81.


Adriana Martinhago, Rodrigo Smarzaro, Iasmini Lima, and Leidiane Guimarães. 2014. Computação Desplugada no Ensino de Bancos de Dados na Educação Superior. In Anais do XXXII Workshop sobre Educação em Computação (Brasília). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 21–29. https://sol.sbc.org.br/index.php/wei/article/view/10956.


Marco Antonio Moreira. 1999. Teorias de Aprendizagem. EPU, São Paulo.


Marco Antonio Moreira. 2011. O que é afinal aprendizagem significativa? In Aprendizagem significativa: a teoria e textos complementares, Marco Antonio Moreira (Ed.). Editora Livraria da Física, São Paulo.


Joseph D Novak. 2002. Meaningful learning: The essential factor for conceptual change in limited or inappropriate propositional hierarchies leading to empowerment of learners. Science education 86, 4 (2002), 548–571. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/sce.10032.


Joseph D Novak and Alberto J Cañas. 2006. The theory underlying concept maps and how to construct them. Florida Institute for Human and Machine Cognition 1, 1 (2006), 1–31.


Joseph D Novak and D Bob Gowin. 1984. Aprender a Aprender (1th ed.). Plátano Edições Técnicas, Lisboa.


José Augusto Silva Pontes Neto. 2006. Teoria da aprendizagem significativa de David Ausubel: perguntas e respostas. Série-Estudos-Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB 21 (2006), 117–130.


Teresa Cristina Rego. 2013. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. Editora Vozes Limitada.


Juan J Rodriguez, Nádia P Kozievitch, Silvia A Bim, Mariangela de OG Setti, Maria CFP Emer, and Marılia A Amaral. 2016. Uma proposta para apresentar a Computação/Banco de Dados no Ensino Médio para o Público Feminino. In Anais da XII Escola Regional de Informática de Banco de Dados (Londrina). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil.


Eduard Martí Sala and Javier Onrubia Gõni. 2000. As teorias da aprendizagem escolar. Artmed, Porto Alegre.


Joseph J. Schwab. 1973. The Practical 3: Translation into Curriculum. The School Review 81, 4 (1973), 501–522. http://www.jstor.org/stable/1084423


Geovana Silva, Giovanni Santos, and Vandor Rissoli. 2020. A Importância da Linguagem Nativa para a Aprendizagem Significativa em Lógica de Programação. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (Online). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 1803–1812. https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2020.1803


Stela Silva, Angelica Calazans, and Bruno Magno da Silva. 2016. Construção e avaliação de um jogo educacional digital de Modelagem de Dados para o ambiente universitário. In Anais do XXIV Workshop sobre Educação em Computação (Porto Alegre). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 41–50. https://doi.org/10.5753/wei.2016.9647


Toby J Teorey, Sam S Lightstone, Tom Nadeau, and HV Jagadish. 2013. Projeto e Modelagem de Banco de Dados: Tradução da 5a Edição. Vol. 1. Elsevier.


Lev Semenovich Vygotsky. 2000. A construção do pensamento e da linguagem. Martins Fontes, São Paulo.


Robert K Yin. 2015. Estudo de Caso-: Planejamento e métodos. Bookman editora.


Michael Young. 2014. Teoria do currículo: o que é e por que é importante. Cadernos de pesquisa 44, 151 (2014), 190–202.


Árllon Lima, Marcos Diniz, and Marianne Eliasquevici. 2019. Metodologia 7Cs: Uma Nova Proposta de Aprendizagem para a Disciplina Algoritmos. In Anais do XXVII Workshop sobre Educação em Computação (Belém). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 429–443. https://doi.org/10.5753/wei.2019.6648.
Published
2021-04-26
FRANCO, João Silvestre; LEITE JUNIOR, Jorge Costa. Database in Professional Education: a Case Study in the Light of the Theory of Meaningful Learning. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING EDUCATION (EDUCOMP), 1. , 2021, On-line. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 23-33. ISSN 3086-0733. DOI: https://doi.org/10.5753/educomp.2021.14468.