WebJuvia: Web Simulator to Support the Teaching of Memory Management in the Operating Systems Discipline
Abstract
During the process of teaching the fundamentals and concepts of the discipline of OS (Operating Systems), there are a number of difficulties related to the observation and analysis of computational events. Consequently, the type of content used in the classes of this discipline are, in most cases, theoretical, and may compromise the students' learning process. On the other hand, the development of new teaching methods shows the importance of breaking the traditional teaching paradigm, bringing new techniques and tools to the educational environment that aim to assist the teaching-learning process. Based on this premise, WebJuvia is an educational web application developed in order to simulate the functioning of the main dynamic memory allocation algorithms through a graphic and interactive representation. From a research carried with several students of undergraduate courses in the computing area, it was possible to obtain an analysis of their experiences with the use of educational softwares in the discipline of OS. A qualitative comparison was made comparing WebJuvia with other tools related to the theme, which proved to be a promising solution to support the teaching of the topic of memory allocation.
Keywords:
Operating Systems, Teaching-Learning, Web Simulator, Memory Management
References
Simone Barbosa and Bruno Silva. 2010. Interação humano-computador. Vol. 1. Elsevier Brasil.
Howard S Barrows, Robyn M Tamblyn, et al. 1980. Problem-based learning: An approach to medical education. Vol. 1. Springer Publishing Company.
Jonathan Bergmann and Aaron Sams. 2012. How the flipped classroom is radically transforming learning. The Daily Riff 2012 (2012), 1–3.
Tiago Davi Neves de Sousa and Cleyton Caetano de Souza. 2012. VM Simulator: Uma proposta de simulador para apoiar o ensino e a aprendizagem de Gerência de Memória Virtual. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), Vol. 1.
Renê NS Gadelha, Ryan Ribeiro de Azevedo, Hilário TA de Oliveira, Tiago D Neves, Cleyton C Souza, and Edilson Leite da Silva. 2010. OS Simulator: Um Simulador de Sistema de Arquivos para Apoiar o Ensino/Aprendizagem de Sistemas Operacionais. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), Vol. 1.
Alexandre Grotta and Edmir PV Prado. 2018. Um ensaio sobre a experiência educacional na programação de computadores: a abordagem tradicional versus a aprendizagem baseada em projetos. In Anais do XXVI Workshop sobre Educação em Computação. SBC.
Emily Yuriko Kioki, Patrick Piazza Santiago, and Afonso Celso Soares. 2008. Um simulador didático como ferramenta de apoio ao ensino da disciplina de sistemas operacionais. INICIA 37 (2008), 40.
Francis Berenger Machado and Luiz Paulo Maia. 2004. Arquitetura de sistemas operacionais. Vol. 4. LTC.
Luiz Paulo Maia. 2001. Sosim: Simulador para o ensino de sistemas operacionais. Rio de Janeiro (2001).
Luiz Paulo MAIA and Francis Berenger MACHADO. 2007. Arquitetura de Sistemas Operacionais.
Lucinéia Souza Maia, Marcelo Augusto Santos Turine, Hércules da Costa Sandim, and Débora Maria Barroso Paiva. 2010. Um modelo para o Desenvolvimento de Aplicações Web Acessíveis. In Anais Principais do XVI Simpósio Brasileiro de Sistemas Multimídia e Web. SBC, 235–242.
R Ontko. 2001. MOSS memory management simulator user guide. Retrieved June 22 (2001), 2010. http://www.ontko.com/moss/memory/user_guide.htm
Ana Lorena Nascimento PAIVA and Ronaldo BISPO. 2017. Emojis, as emoções representadas graficamente no ciberespaço. In Intercom-XIX Congresso de Ciências da Comunicação na Região Nordeste.
Universitário Campo Limpo Paulista, Luiz Felipe dos Santos Freitas, and Marcelo de Paiva Guimarães. 2018. SigemVR: Um Simulador Imersivo e Interativo de Gerência de Memória. (2018).
FABRÍCIO PEREIRA REIS. 2009. TBC-SO/WEB: SOFTWARE EDUCATIVO PARA APRENDIZAGEM DE GERÊNCIA DE PROCESSOS E DE GERÊNCIA DE MEMÓRIA EM SISTEMAS OPERACIONAIS. Ph.D. Dissertation. Universidade Federal de Lavras.
Thiago Pirola Ribeiro, Rafael Lucas Bernardes Lima, and Edgard Araujo Lobo. 2014. Simuladores de Gerência de Memória e Processador para Auxílio às Aulas Teóricas de Sistemas Operacionais. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), Vol. 25. 1028.
Andrew S Tanenbaum and Herbert Bos. 2015. Modern operating systems. Vol. 4. Pearson Education.
Howard S Barrows, Robyn M Tamblyn, et al. 1980. Problem-based learning: An approach to medical education. Vol. 1. Springer Publishing Company.
Jonathan Bergmann and Aaron Sams. 2012. How the flipped classroom is radically transforming learning. The Daily Riff 2012 (2012), 1–3.
Tiago Davi Neves de Sousa and Cleyton Caetano de Souza. 2012. VM Simulator: Uma proposta de simulador para apoiar o ensino e a aprendizagem de Gerência de Memória Virtual. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), Vol. 1.
Renê NS Gadelha, Ryan Ribeiro de Azevedo, Hilário TA de Oliveira, Tiago D Neves, Cleyton C Souza, and Edilson Leite da Silva. 2010. OS Simulator: Um Simulador de Sistema de Arquivos para Apoiar o Ensino/Aprendizagem de Sistemas Operacionais. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), Vol. 1.
Alexandre Grotta and Edmir PV Prado. 2018. Um ensaio sobre a experiência educacional na programação de computadores: a abordagem tradicional versus a aprendizagem baseada em projetos. In Anais do XXVI Workshop sobre Educação em Computação. SBC.
Emily Yuriko Kioki, Patrick Piazza Santiago, and Afonso Celso Soares. 2008. Um simulador didático como ferramenta de apoio ao ensino da disciplina de sistemas operacionais. INICIA 37 (2008), 40.
Francis Berenger Machado and Luiz Paulo Maia. 2004. Arquitetura de sistemas operacionais. Vol. 4. LTC.
Luiz Paulo Maia. 2001. Sosim: Simulador para o ensino de sistemas operacionais. Rio de Janeiro (2001).
Luiz Paulo MAIA and Francis Berenger MACHADO. 2007. Arquitetura de Sistemas Operacionais.
Lucinéia Souza Maia, Marcelo Augusto Santos Turine, Hércules da Costa Sandim, and Débora Maria Barroso Paiva. 2010. Um modelo para o Desenvolvimento de Aplicações Web Acessíveis. In Anais Principais do XVI Simpósio Brasileiro de Sistemas Multimídia e Web. SBC, 235–242.
R Ontko. 2001. MOSS memory management simulator user guide. Retrieved June 22 (2001), 2010. http://www.ontko.com/moss/memory/user_guide.htm
Ana Lorena Nascimento PAIVA and Ronaldo BISPO. 2017. Emojis, as emoções representadas graficamente no ciberespaço. In Intercom-XIX Congresso de Ciências da Comunicação na Região Nordeste.
Universitário Campo Limpo Paulista, Luiz Felipe dos Santos Freitas, and Marcelo de Paiva Guimarães. 2018. SigemVR: Um Simulador Imersivo e Interativo de Gerência de Memória. (2018).
FABRÍCIO PEREIRA REIS. 2009. TBC-SO/WEB: SOFTWARE EDUCATIVO PARA APRENDIZAGEM DE GERÊNCIA DE PROCESSOS E DE GERÊNCIA DE MEMÓRIA EM SISTEMAS OPERACIONAIS. Ph.D. Dissertation. Universidade Federal de Lavras.
Thiago Pirola Ribeiro, Rafael Lucas Bernardes Lima, and Edgard Araujo Lobo. 2014. Simuladores de Gerência de Memória e Processador para Auxílio às Aulas Teóricas de Sistemas Operacionais. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), Vol. 25. 1028.
Andrew S Tanenbaum and Herbert Bos. 2015. Modern operating systems. Vol. 4. Pearson Education.
Published
2021-04-26
How to Cite
SILVA, Evander Oliveira; VALENTE JUNIOR, Warley Muricy; CARMONA, João Victor Costa.
WebJuvia: Web Simulator to Support the Teaching of Memory Management in the Operating Systems Discipline. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING EDUCATION (EDUCOMP), 1. , 2021, On-line.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2021
.
p. 343-351.
ISSN 3086-0733.
DOI: https://doi.org/10.5753/educomp.2021.14502.
